Blog \ Tips voor het organiseren van een kinderfeestje

Zo organiseer je een onvergetelijk kinderfeestje!

Hoelang duurt een feestje en wie nodig je uit? 10 ideeën voor activiteiten op je kinderfeest?

Zwart foto van 5 kinderen met ieder 2 ballonnen in hun handen. In het midden zit de jarige met een kroontje op haar hoofd. Ze zitten op het gras voor een heg.

Yes, een feestje! Wie houdt daar nou weer niet van? Maar, om een feestje voor allerlei donderstenen te regelen die een sugar rush hebben… Hoe doe je dat eigenlijk? In deze blog geef ik je handige tips om een spectulair kinderfeestje te organiseren.

 

 

Tip 1: Hoeveel kinderen nodig je uit op een kinderfeestje?

Het is altijd gedoe over hoeveel kindjes je uitnodigt. De jarige job wil natuurlijk alle vriendjes op deze belangrijke dag erbij hebben! We hebben het onderzocht onder de Nanny Nina klanten en er is geen vast antwoord, het aantal genodigden wisselt heel erg per gezin. Dat is superfijn, want je kan dus gewoon lekker kiezen wat jij zelf prettig vindt. Een veelgebruikte stelregel is dat je 1 gast mag uitnodigen per leeftijdsjaar. Een kindje van 5 zou dus 5 vriendjes mogen uitnodigen. Een andere lekker praktische regel is dat je zoveel kinderen uitnodigt als er in je auto passen (handig als je naar een zwembad gaat of een speelhal). Maar wat als de andere kinderen altijd meer mensen uitnodigen? Is het dan asociaal om maar een klein feestje te geven? Dat beslis jij als ouder lekker zelf samen met je kinderen! Het allerbelangrijkste is dat jij je zelf nog in control voelt op de dag zelf en niet afgepijgerd je bed in rolt aan het einde van de dag!

 

Samen kiezen

Je kan ook samen met je kind de keuze maken. Je kan niet allerlei ingewikkelde dingen doen met een grote groep kinderen, dat is niet praktisch en ook gewoon heel duur. Laat de keuze aan de jarige: je kan ofwel naar een plek toe gaan met een kleine groep met alleen de beste vriendjes en vriendinnetjes of je kan meer mensen uitnodigen maar gewoon op het grasveld voor het huis gaan voetballen om maar een voorbeeld te noemen.

 

Stel je daarom eens voor hoe de tafel en de activiteiten eruitzien als er x aantal kinderen zijn. Is dat te veel of kan er nog eentje bij? Stel vervolgens samen met de jarige job de gastenlijst samen. Je mag hier lekker streng zijn en de kinderen die niet regelmatig playdates hebben streep je gewoon van de lijst! 

 

Geef samen een feestje

Andere tip is om het feest samen met een ander kind ui de klas of broertje of zusje te vieren. Dat is niet altijd praktisch, maar kan eventueel een uitkomst bieden omdat je dan ook samen met een ander gezin alles kan organiseren. Benieuwd naar wat andere ouders vinden? Hier een link naar een forum waarop het onderwerp besproken wordt en oduers hun mening geven: https://www.ouders.nl/forum/5-basisschoolkind-4-12/hoeveel-kindjes-uitnodigen

 

Tip 2. Hoelang duurt een kinderfeestje gemiddeld?

De meeste feestjes duren rond de 3 uur. Maar als je jarige job en de feestgangers onder de 5 jaar zijn dan is 2 uur al echt ruim voldoende. Voor hen maar ook voor jou want het is handenvol werk deze jonge bezoekers verzorgd en blij te houden. De Nanny Nina gezinnen die onze enquête invulden gaven heel uiteenlopende antwoorden, tussen een hele dag en 2 uur even snel taart.  Tip: maak een lijstje van de activiteiten die je in gedachten hebt en vermeld dit ook met een korte planning op de uitnodiging. Dan weten je gasten waar ze rekening mee moeten houden, wat ze aan moeten doen of mee moeten nemen en wanneer ze opgehaald moeten worden.

 

Bijna elk feest begint met een stukje taart en cadeautjes. Ik zou van het openmaken van de cadeaus zelf al een activiteit maken, lees verderop hoe je dat doet. Ben je zo weer 30 minuten verder.  Als je een speurtocht doet dan kost dit ook al snel een uurtje a 1,5 uur. Knutselen duurt ongeveer 40 minuten en voor korte spelletjes kan je rekenen rond de 10 minuten per spel, afhankelijk van wat je doet.  Tip: vergeet niet de reistijd mee te rekenen als je buiten bij bijvoorbeeld een speeltuin of pannenkoekenhuis afspreekt.

 

Tip 3. De 5 leuke activiteiten om te doen tijdens een kinderfeestje

Het feest begint al vorm te krijgen! De vlaggen en ballonnen hangen al aan de muren, taart is gebakken en de tafel is gedekt. Maar… wat ga je nu eigenlijk doen? Nogmaals, dit ligt ook een beetje aan de wensen van je kind. Als je kind super graag naar een speelparadijs of zwembad wil en jij vindt dat ook ok, dan staat een groot deel van de dag al vast. Maar als je een speurtocht gaat organiseren dan vereist dat wel de benodigde voorbereiding. (tips in ons speurtocht blog!) Bedenk daarom goed van tevoren wat je wil gaan doen. Zelf een speurtocht is bijvoorbeeld erg simpel om in elkaar te flansen (lees ons blog voor kant en klaar ideen!). Het is leuk om een route uit te stippelen, hier en daar een opdracht te verzinnen die de kids moeten uitvoeren. Alles werkt als er maar een leuk verhaaltje omheen verteld wordt. Het verhaal en acteerwerk maakt de experience:)

 

1. Oude maar goude feest spelletjes

Iedereen heeft wel herinneringen van de leukste en gekste spelletjes die je vroeger deed. Waarom zouden we ze dan ook in het verleden laten? Geef al die mooie herinneringen die jij hebt door aan je kinderen door, bijvoorbeeld een parcours te maken van alle minigames en ze ze allemaal te laten proberen! Hier een paar voorbeelden:

  • Stoelendans
  • Zaklopen
  • Sjoelen
  • Koekhappen
  • Spijkerpoepen
  • Snoepjes happen in een bak water of vla

 

2. Knutselactiviteiten op je feestje

Elk kind kan zichzelf helemaal kwijtraken in hun eigen knutselcreatie. Laat daarom op jullie kinderfeestje iedereen iets maken!

  • Fotolijstje versieren
  • Armbandjes maken
  • Indianentooien maken
  • Tas versieren
  • Mozaïek leggen
  • Plantenpotjes verven

 

3. Groepsactiviteiten voor je feestje

Hoe leuk is het als je met z’n allen aan het einde van de dag iets moois neer kunt zetten? Heerlijk gevoel! Als je er op uit bent om door middel van samenwerking een superleuke tijd te hebben kijk dan snel naar de voorstellen hier onder.

  • Een speurtocht of schatzoeken
  • Een kookfeestje (aan het einde natuurlijk toetjes zoals koekjes of cupcakes versieren)
  • Schmink en theater. Bedenk en acteer in je eigen theaterstuk!
  • Fotoshoot

 

4. Wedstrijden

Houdt jouw kind wel van zijn of haar rivalen op de proef stellen? Dan is een middagje competitieve minigames spelen misschien wel hét ding voor jullie!

 

  • Word een mummy (welk groepje het eerst iemand in wc-papier gewikkeld heeft tot mummy wint)
  • De stoelendans
  • Bevries als de muziek stopt (laat de DJ een leuk muziekje opzetten die zo nu en dan gestopt wordt. Wie nog beweegt valt af. Moge de beste winnen!)
  • Limbo
  • Ballon badminton

 

5. Kant en klaar feest activiteiten

Een hele dag volplannen met activiteiten kan wat lastig zijn. Daarom kan je altijd kiezen voor iets wat gegarandeerd in de smaak gaat vallen! Kijk of hier onder iets staat wat jullie gaaf lijkt om te doen:

 

  • Een uitje naar een speelparadijs of een speelkasteel.
  • Jumphal
  • Zwembadfeestje
  • Grafitti workshop
  • Paardrijden
  • Bowlen
  • Naar een leuke film in de bios
  • Dierentuin

 

Tip bij de cadeautjes uitpakken!

  • Begin het feestje met uitpakken. Dit is zeker handig als je jonge kinderen hebt onder de 6. Als je het aan het begin doet is de spanning er meteen af en weet iedereen nog welk cadeau van wie was. En slingeren er later op de dag niet opeens allemaal cadeautjes rond;) Je kan als je toch besluit de cadeautjes in de middag te doen met een stift even de naam van de gulle gever noteren op het papier.
  • Voorkom een ontploffing van je huis en leg een vuilniszak klaar waarin je alle papieren verpakkingen kan doen.
  • Leg speelgoed dat cadeau is gegeven meteen even weg uit het zicht. Anders gaan de kinderen er meteen mee aan de haal, jij weet ook hoe dat gaat!

 

Ook cadeau uitpak spelletjes zijn vaak een leuk idee.  Hieronder mijn 7 favoriete uitpak spellen:

  1. Cadeautje uitpakken met ovenhandschoenen!  Je gooit met een dobbelsteen en als er iemand 6 gooit mag hij of zij een cadeautje proberen uit te pakken, heel erg leuk kijk maar op de video! https://youtu.be/1e1xjBMYPPs 
  2. 123456 wie mag mij een cadeautje geven: Iedereen gaat in een cirkel staan, de jarige in het midden. Hij of zij draait met dichte ogen een rondje en wijst iemand aan die het cadeautje mag geven.
  3. Balonnen met naamkaartjes en confetti: Stop briefjes met de naam van de gasten in een ballon en stop er voor een feestelijk effect nog wat confetti of glitters in. (als je bereid bent om erna nog op te ruimen) De jarige prikt de ballon kapot en de naam die uit de ballon springt mag een cadeautje geven.
  4. Blindemannetje (mijn favoriet:): De kinderen lopen door de kamer en de jarige moet geblinddoekt proberen iemand te pakken te krijgen. Als dat is gelukt moet de jarige raden wie van de vriendjes hij of zij gevonden heeft. Alleen als het antwoord klopt mag het cadeautje worden opengemaakt!
  5. Spinneweg cadeau verstoppertje: De jarige wordt naar de gang begeleid met een bolletje wol. Het begin van het bolletje maak je vast aan de cadeautjes en alle feestgangers mogen hun cadeautje ergens in huis verstoppen. De jarige volgt het draadje wol op de queeste naar alle cadeautjes. bonus tip: Voor wat oudere kinderen kan je ook gewoon de cadeautjes verstoppen zonder bolletje wol. De andere kinderen kunnen tips geven “zoals warm warmer superheet!!!”
  6. Tik tik wie ben ik: De jarige zit met een blinddoek om op een stoel in het midden. De gasten gaan een voor een achter de jarige staan en tikken hem of haar op zijn schouder. Ze zeggen “tik tik wie ben ik”. Als de jarige het goed raadt dan mag het cadeautje open! bonustip: Met gekke stemmetjes maak je het spelletje nog spannender en uitdagender.
  7. Heel simpel: De uitpak estafette! De jarige kiest hierbij een voor een cadeautjes uit een grote hoop op de tafel. Ik vind deze zelf niet zo fijn omdat het kindje dat als laatste overblijft hier een onprettig gevoel bij kan hebben als laatste te zijn gekozen.

Lees nog meer tips over het uitpakken van cadeautjes hier: https://www.mamaliefde.nl/blog/spelletjes-cadeautjes-uitpakken-tips

 

 

Tip 3. Hoe geef je de uitnodigingen van je kinderfeestje?

Zorg dat de uitnodigingen een dag of 10 vantevoren bij de genodigden zijn. De meeste ouders geven aan dat ze twee weken van tevoren de uitnogingen bezorgen, dit omdat er soms wat geregeld moet worden met oppas die brengt en ophaalt of sport die afgezegd moet worden. Het is niet superhandig de uitnodigingen uit te delen in de klas waar niet uitgenodigde kinderen ook bij aanwezig zijn. Je kan ze op de post doen of zelf even lnagsfietsen. Wel een klusje maar op een weekenddag misschien een leuke sportieve activiteit. En laten we eerlijk zijn… tegenwoordig is een leuke email uitnodiging ook wel zo praktisch.

 

Tip om mooie uitnodigingen makkelijk te maken

Wat je dan wel kan doen (de beste tip van dit blog vind ik zelf!) is om de uitnodigingen via www.canva.nl te maken. Dit is gratis en je kan de uitnodiging zelfs als video of gifje versturen. Heel erg leuk om te doen stiekem en door de standaard sjablonen bijna geen werk!

 

Checklist wat zet je op de uitnodiging van het kinderfeestje:

  • Datum en de dag van het feestje
  • Een begin- en eindtijd
  • Of een kind wordt thuisgebracht of opgehaald moet worden
  • Wat jullie gaan doen
  • Jullie telefoonnummer(s)
  • Jullie adres (als de kinderen opgehaald moeten worden)
  • Eventueel een cadeautip
  • Parkeermogelijkheid
  • Eventueel thema en dresscode
  • Zwempak of kleding die vies mag worden

 

Stap 4: Kies een thema voor je kinderfeest!

Alle kinderen zijn nu uitgenodigd maar… wat nu verder? Natuurlijk hangt het ervan af wat de wensen zijn van de jarige. De een wil ponyrijden en de ander wil een speurtocht. De beste manier om dat te bepalen is om het simpelweg te vragen! Als het hoofdevenement eenmaal is vaststaat dan kan je vervolgens alle slingers, toeters en bellen er omheen bedenken. Kortom, je kan het zo groot maken als dat je zelf wil.

 

Het mooie is dat je met een thema altijd goed zit. Die thema’s verschillen van piraten tot prinsessen, van dieren tot heksen, van kabouters tot outer space van ninja’s tot robots. Je kan het dus zo gek nog niet bedenken en er valt wel iets van maken. En het beste is - the kids will love it.  Om het thema heen kan de taart en de kleurenpallet bedacht worden. Bij een safari-thema feestje is het natuurlijk superleuk om de tijgertaart op te smikkelen. Ook zijn de overige activiteiten makkelijk te combineren en te baseren op de thema’s. Stel, jullie willen graag het feestje thuis geven en het thema is outer space. Dan kan je gemakkelijk een half uur of een uur besteden aan raketten bouwen van oude wcpapier-of keukenrollen. In de middag een snack van met glazuur versierde space-themed cake pops, dan lijkt het net alsof je planeten aan het opeten bent!

 

Als het thema een dierentuin is dan ben je best wel een tijdje zoet met het verkleden en schminken van de kinderen. Kinderen vinden het heerlijk om omgetoverd te worden en 100% in het thema te passen. Schmink is supermakkelijk te verkrijgen bij de feestwinkel en als je daar geen tijd voor hebt dan zijn plaktattoo’s dé perfecte vervanger. Het maakt kids vaak niet eens uit wat voor plaatjes het zijn, zolang ze maar helemaal ondergeplakt thuiskomen!  Een thema draait om een verhaal. Tover de ballonnen huis, de taart, de eettafel en zelfs de kinderen helemaal om naar het thema!

 

 

Stap 4: Het eten bij een kinderfeestje

Er is altijd veel te snoepen op een kinderfeestje, het begint al met de taart. Onze tip is wel om vooral  voor een goede hoofdmaaltijd te zorgen. En vergeet zelf ook niet in alle drukte om wat te eten!  Als de kinderen en jijzelf honger hebben wordt het er voor niemand leuker op.

 

Wat kan je doen?

  1. Bedek de tafel met een wit papier en laat de kinderen zelf hun borden tekenen. Desnoods met mayonaise en ketchup, echt waar ze hebben dan de tijd van hun leven!  Vervolgens gooi je de frietjes en alle saus gewoon direct op tafel. Leuk, en geen afwas.
  2. Ijsjes. Waterijsjes zijn nog soort van gezond ook nog, en doet het altijd goed!
  3. Neem een meloen en snij hem in stukken. Let wel op met morsen:(
  4. Wraps met kruidenboter, zalm en rucola, of wraps met kaas en komkommer, pesto en kipfilet, eiersalade lees alle wrap ideen op dit blog: http://www.easydailyfood.com/makkelijk-wrap-hapje/
  5. Standaard cupjes van brooddeeg vullen met lekkers zoals in deze video: https://youtu.be/3ubctW5xizw

 

Stap 6: Een schema of planning bij je feest?

Als de groep, het thema en het eten is bepaald is het fijn om te weten wat je in welke volgorde wil gaan doen. Maak daarvoor een schema zodat je voor jezelf weet waar je aan toe bent. Als je een X-aantal donderstenen om je heen hebt vliegen dan is het echt prettig om ietwat structuur te hebben en vervolgens dat plan te volgen. Zorg dat je bepaalde activiteiten hebt gepland met genoeg pauzes zodat de kinderen wat kunnen eten en drinken en uit kunnen razen! Bespreek van tevoren met de kids wat er allemaal gaat gebeuren. Laat ze weten wat de activiteiten gaan worden. Anders kan je wel duizend keer de vraag krijgen “wat gaan we doen vandaag?’.

Het is ook fijn om een feestje samen met iemand te organiseren. Zorg daarom dat je partner, een vriend, familielid of vriendin erbij is om een handje te helpen. Het is namelijk onwijs chaotisch als je zelf alle kinderen in toon moet houden, het drinken in moet schenken, taart moet snijden ga zo maar door. Zorg ervoor dat je partner in crime daarom ook op de hoogte is van het plan! Op die manier kan je alle tegenslagen tackelen en ervoor zorgen dat het feestje als vanzelf loopt.

 

 

Stap 7: En dan? Het einde van je kinderfeestje

Aan het einde van zo’n dag is het haast wetenschappelijk bewezen dat de kinderen gesloopt zijn. Zo veel indrukken, zo veel snoep, zo een grote dip na de sugar rush. Het is werkelijk een zwaar bestaan. Bedenk daarom ook van tevoren hoelang je het feestje wil houden, hoe zwaar de activiteiten zijn, op welk moment van de dag het feestje is en tot hoe laat het duurt. Kids zijn namelijk prikkelbaar als ze moe zijn en het is fijn als de ouders ze op het perfecte moment komen ophalen. Een goodybag (in thema) valt altijd in de smaak, een dikke knuffel met de jarige job en dan adieu! Zorg dat je ook rekening houdt met de hoeveelheid rommel die er gemaakt gaat worden. Een versier-je-eigen-cupcake-met-elke-sprinkel-die-je-kan-vinden feestje heeft uiteraard meer rommel en glazuurplak dan dat een zwemfeestje heeft.

 

Als je een feestje wil organiseren dan zijn er wel een miljoen dingen waar je aan moet denken: de locatie, hoeveel mensen, wat voor eten, welke activiteiten, is er een thema, welke tijden enzovoorts enzovoorts! Als allereerste is het goed om in te schatten wat überhaupt het publiek wordt. Een groep die bestaat uit twaalf kinderen van zes jaar oud reageert en beweegt heel anders dan een groep die bestaat uit 7 kinderen van 8. Jongere kinderen zijn vaak langer zoet met één activiteit maar houden dan ook weer wel van wat aandacht. Dat hebben ze aan de andere kant dan vaak wel écht nodig. Oudere kinderen vinden het aan de andere kant fijner om meer hun eigen dingetje te doen. Zelf wat te knutselen, zelf spelen met andere kindjes zelf het drinken inschenken. Ze zijn meer hun eigen ding aan het doen. Dus, als je je publiek kiest, kijk dan waar ze behoefte aan hebben! Dan kan je vervolgens de rest van het feest in elkaar zetten. 

 

Handje nodig bij plannen van een feestje? Onze oppassers helpen graag!

Je kan bijvoorbeeld ook een oppas van Nanny Nina inhuren om te helpen met het feest. Wist je dat je bij Nanny Nina ook een wedding of party nanny kan boeken? Deze boek je op www.nannynina.nl. Horen we snel van je?