Blog \ Stap voor stap belastinghulp voor gastouders en nannies

Belastingaangifte gastouder. Stap voor stap plan

 

Moet ik als professioneel nanny mijn inkomsten opgeven bij de belasting? Hoeveel belasting moet ik betalen?

Je moet als gastouder belasting betalen over je inkomsten. Helaas:) Hoeveel belasting moet je betalen? Het is slim om ongeveer 30% opzij te zetten, zodat je aan het einde van het jaar niet voor plotselingen uitgaven komt te staan.  Vergeet ook niet je kosten op te voeren! Je mag met alle typen contracten kosten  aftrekken van je inkomsten, en daardoor hoef je dus minder af te dragen aan de belastingdienst. Je mag bijvoorbeeld reiskosten, voorleesboekjes en knutselspullen voor de opvangkinderen als kosten invullen. 

TIP: de inkomsten belasting is wat anders dan de omzet belasting ( btw belasting=omzetbelasting) 

Gastouder die belastingaangifte doet als zzp er gastouder die werkt onder de regeling dienstverlening aan huis. Ze bekijkt tips over welke kosten ze kan aftrekken van haar belastingaangifte en vult de jaaropgave in bij belastingdienst.nl het online portaal van de belastingdienst.

Hoe doe je belasting aangifte als gastouder?

Werk je in loondienst, als zzp er of volgens de regeling dienstverlening aan huis? Om te bepalen hoe je je belastingaangifte doet moet je eerst weten wat voor contract je hebt. Dit maakt namelijk uit voor de aangifte en hoe je deze invult. De meeste nannies werken volgens de "Regeling dienstverlening aan huis". De andere opties zijn dat je in loondienst bent bij je gastouderbureau (of het bedrijf van de ouders.) Dit komt bij Nanny Nina weinig voor. De 3e optie is dat je bent ingeschreven bij de kamer van koophandel en dus als ondernemer als pedagogisch professional werkt.  

Tafel met computer om de inkomstenbelasting te doen. Wit licht en marmeren tafel met de jaaropgave van een gastouder erop. De nanny moet de inkomstenbelasting gaan doen en heeft alles klaargelegd.

 

Optie 1. Gastouder belasting bij Regeling dienstverlening aan huis

Werk je maximaal 3 dagen per week bij 1 gezin? Dan mag je werken volgens deze regeling Dienstverlening aan huis. Deze wet wordt daarom ook wel de "3 dagen nanny wet" genoemd. De regeling dienstverlening aan huis is niet een op zichzelf staande regeling of wet. Hij bestaat uit  uitzonderingen op de bestaande wet- en regelgeving voor werkgevers en werknemers.  Het is een soort light-versie van een arbeidsovereenkomst! ( lees hier de voorwaarden door de regeling dienstverlening aan huis ) 

Door de regeling dienstverlening aan huis hoeft een gezin ( de opdrachtgever) geen administratie te voeren, of loonbelasting, geen premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekering en te betalen. Jij als gastouder of pedagogisch professional moet wel je verdiensten opgeven bij de belastingdienst! Je moet over je inkomsten inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet betalen. Dit doe je bij je belastingaangifte. 

Stap voor stap belastingaangifte als je onder de regeling dienstverlening aan huis valt:

  • Stap 1. Pak je jaaroverzicht erbij met de jaarvergoeding.
  • Stap 2. Je vult je inkomsten uit je jaaroverzicht in onder "inkomsten uit overig werk" ook wel ‘resultaat uit overig werk’ genoemd. De belastingdienst vult automatisch je inkomsten in check deze
  • Stap 3. Vul nu je reiskosten in.  ( 0,19 cent per km)
  • Stap 4. Vul onder andere kosten eventuele andere kosten in.  ( lees hieronder welke kosten je allemaal mag aftrekken.)

Optie 2. Gastouder belasting als zzp er 

Sta je ingeschreven in de Kamer van Koophandel, loop je ondernemersrisico en besteed je tenminste 1225 uren per jaar aan je onderneming? Dan doe je je werk als pedagogisch professional als zelfstandig ondernemer oftewel zzp-er. 

Stap voor stap gastouder belastingaangifte als zzp gastouder

  • stap 1. Neem je jaaroverzicht erbij en kijk hoeveel inkomsten je hebt gehad
  • stap 2. Vul je inkomsten in onder winst uit onderneming.
  • stap 3. Voer je kosten op ( bijvoorbeeld je reistkosten 0,19 cent per km, knutselspullen, voorleesboekjes etc lees hieronder welke kosten je allemaal mag aftrekken!)
  • Stap 4. Vul je ondernemersaftrekposten in. Dit kan oplopen tot duizenden euro's korting dus is echt de moeite om goed in te vullen. 

Hieronder 3 voorbeelden van slimme regelingen voor gastouders en nannies die werken als zzper

  • Zelfstandigenaftrek. Dit is een verlaging van je inkomsten met € 7.280.
  • Startersaftrek. Dit is een verlaging van je inkomsten met € 2.123 in je eerste drie jaren als ondernemer
  • MKB-winstvrijstelling. Dit is een verlaging van 14% van het inkomen dat overblijft nadat je gebruik hebt gemaakt van de starters- en zelfstandigenaftrek.


Maak je gebruik van al deze regelingen, dan verlaag je je inkomen met minimaal € 9.403. Het is echt slim om hier gebruik van te maken. Ook als je nog geen zpp er bent is het slim om dit te overwegen. Heb je vragen hierover dan kan je ook even bellen met Nanny Nina, we investeren graag tijd in meedenken hoe jij persoonlijk dit het beste kan doen. Er zijn voordelen en nadelen aan maar het kan echt flink schelen in belasting als je dit slim opzet.

Optie 2. Gastouder belasting als zzp er 

Heb je een loondienst contract bij een nanny bureau of gastouderbureau? Dan kies je voor het aangeven van je loon. Dit staat al ingevuld voor je en hoef je alleen te checken.

Stap voor stap gastouder belastingaangifte in loondienst

  • stap 1. Neem je jaaroverzicht erbij en kijk hoeveel inkomsten je hebt gehad
  • stap 2. Vul je inkomsten in onder "inkomsten uit loon"
  • stap 3. Voer je kosten op ( bijvoorbeeld je reistkosten 0,19 cent per km, knutselspullen, voorleesboekjes etc lees hieronder welke kosten je allemaal mag aftrekken!)
  • Geef aan of je loonheffingskorting mag toepassen, arbeidskorting en levensloopverlofkorting.

Gastouder belasting aangifte inkomstenbelasting

Gastouder aftrekposten  ( minder belasting betalen tip!)

Kosten eten en drinken

  •  Eten, drinken en tussendoortjes voor de opvangkinderen

Kosten voor educatie en vermaak

  • Speelgoed en kinderboeken voor de kinderen
  • Knutselspulletjes, zoals papier, stiften, verf, enz.
  • Abonnement en lidmaatschappen: o.a. bibliotheek, kinderboerderij, kinderbladen
  •  Entreebewijzen en versnaperingen voor uitjes met de gastkinderen
  • Overige kosten voor educatie en vermaak Kosten voor veiligheid en voorzieningen
  •  EHBO en Veiligheid (o.a. EHBO trommel, veiligheidshaakjes, deurstrips, traphekje, rookmelders enz.. (hieronder vallen tevens de kosten die je moet maken om te kunnen voldoen aan de Risico-inventarisatie Veiligheid en Gezondheid)
  • Luiers en billendoekjes
  • Overige voorzieningen (o.a. kinderwagen, babybad, flessenwarmer, kinderparaplu’s, bestek, bekers, tandenborstel, billencrème) Kosten schoonmaken en wassen
  • Schoonmaakartikelen
  • Wassen van kleding, dekbedden, knuffels, etc. (à € 1,00 per wasbeurt)
  • Drogen van kleding, dekbedden, knuffels, etc. (à € 1,30 per droogbeurt)

Kilometervergoeding

  • Reiskosten, aftrekbaar € 0,19 per kilometer voor elke kilometer die zakelijk is gereden.
  • Telefoon-, computer- en verkoopkosten
  • Bij alleen vaste of mobiele telefoon: de zakelijke gesprekskosten
  • Bij zowel vaste en mobiele telefoon: abonnements
  • en gesprekskosten van mobiele telefoon (indien deze grotendeels zakelijk wordt gebruikt en de kosten binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitvoering van het gastouderschap)
  • Internetkosten (o.a. hostingskosten en domeinnaamregistratie)
  • Reclame
  • en advertentiekosten

 

Kantoorkosten en overige kosten

  •  Kantoorartikelen (o.a. enveloppen, briefpapier, pennen, inktpatronen, nietmachine, perforator)
  • VOG-verklaring en kosten leges voor inschrijving LRKP
  • Zakelijke verzekeringen (o.a. (bedrijfs)aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid, ongevallen, rechtsbijstand)
  •  Bankkosten (voor de zakelijke bankrekening)
  • Administratie en belastingaangifte (o.a. boekhouder)
  • Bemiddelingskosten van het gastouderbureau (in het geval deze bij gastouder in rekening worden gebracht)
  • Contributies en abonnementen voor voorzieningen gastkinderen

Opmerking

  • Uitgaven voor bedrijfsmiddelen (die meerdere jaren kunnen worden gebruikt) boven € 450 zijn geen kosten maar investeringen. De investeringen worden jaarlijks afgeschreven (in de regel 20% van de aanschafwaarde).

 

OVERZICHT VAN NIET-AFTREKBARE KOSTEN VOOR GASTOUDERS:

  • Kosten voor een niet-zelfstandige werkruimte in de (privé)woning. Hieronder vallen ook de kosten voor gas, water en elektra.
  • Inrichting voor een niet-zelfstandige werkruimte in de (privé)woning
  • Kosten waar een vergoeding voor is ontvangen en niet worden meegenomen in de omzet. Stel dat de vraagouder de kosten vergoedt voor eten en luiers van het opvangkind. In het geval de gastouder deze bijdrage niet meeneemt in haar omzet, kunnen de kosten ook niet worden afgetrokken.
  • Werkkleding, mits er een zakelijk verband is tussen de werkkleding en het werk als gastouder en een duidelijk zichtbaar logo bevat van tenminste 70 cm2 oppervlakte.
  • Kosten voor persoonlijke verzorging van de gastouder.
  • Boetes (o.a. verkeers- en belastingboetes) Opmerking
  • Kosten voor een niet-zelfstandige werkruimte in de (privé)woning zijn zoals eerder vermeld niet aftrekbaar. Dit geldt o.a. voor de extra kosten voor gas, elektra en water en ook voor de inrichtingskosten. De kosten voor veiligheid en voorzieningen, die specifiek voor de opvang als gastouder zijn aangeschaft, kunnen mogelijk voor aftrek in aanmerking komen. Denk hierbij aan een kinderstoel of box waarbij de noodzaak voor veilige opvang aantoonbaar is.

De belastingdienst is kritisch op deze aftrekposten en acceptatie zonder goede onderbouwing is niet vanzelfsprekend.

 

5 OVERZICHT VAN KOSTEN MET EEN ‘DREMPEL’ OF VERMINDERD AFTREKBAAR

  • Representatiekosten 73,5 % (o.a. voedsel, drank, genotmiddelen, vermaak, recepties, congressen, beurzen, seminars, excursies en studiereizen).
  • Opleiding/studiekosten zijn aftrekbaar boven € 250.
  • Deze correcties moeten bij het indienen van de aangifte inkomstenbelasting worden toegepast.