× Close
Over ons

Hi! Aangenaam, wij zijn Lyla & Jasmijn Kok, oprichters van Nanny Nina. Ons doel is ouders te laten genieten, terwijl hun kinderen ook een toptijd hebben. Het vinden van de ideale oppas is een hele persoonlijke zoektocht, die wij graag een stuk gemakkelijker maken. Onze database zit vol betrouwbare, leuke natuurlijk lieve nanny’s met voor elk gezin de perfecte match. Last minute afspraak, oma die toch niet kan komen, onverwacht de kinderen een dag thuis? Wat de situatie ook is, met Nanny Nina is de oppas in no time geregeld.

Bij ons draait alles om vertrouwen en vrijheid. Wij zorgen voor een betrouwbare oppas – of gastouder of au pair – zodat ouders zich onbezorgd op hun werk kunnen focussen of lekker wat tijd voor zichzelf hebben. Tegelijkertijd helpen we onze nanny’s om een serieuze carrière te maken van hun oppaswerk. Op de Nanny Nina Academy leiden we geïnteresseerden in zes maanden op tot pedagogisch professional om aan de slag te gaan als gastouder. We helpen graag vrouwen in hun kracht, zodat ze het beste uit zichzelf kunnen te halen.

Spelen is meer dan alleen een bezigheid!

Datum: 14/09/2021
Auteur: Maud Zeebregts

Alle kinderen zijn uniek en spelen dan ook allemaal op hun eigen manier. Spel is leuk en super belangrijk voor kinderen. Spel wordt vaak gezien als een bezigheid en ontspanning. Spelen is meer dan dat! Het leert kinderen zelf oplossingen te verzinnen, zelfstandig de wereld te ontdekken en ontwikkelen zich door spel verder op verschillende gebieden (motorisch, cognitief en sociaal-emotioneel). Hoe kan jij kinderen nog meer stimuleren in hun spelontwikkeling?

Wat is spelontwikkeling?

Door spelen ontwikkelen kinderen hun lichaam, verstand, taal, gedrag, gevoelens en fantasie. Spelontwikkeling is daarom ook niet los te zien van de andere ontwikkelingsgebieden. Het mooie aan spel is, dat het uit vrije wil is. Dit is ook het verschil met leren en werken. Leren en werken gaat vanuit een vooropgezet plan, spelen niet. Spel ontstaat uit zichzelf en ontwikkelt zich gaandeweg.

Elk kind speelt natuurlijk op zijn eigen manier en het verloop van spelontwikkeling is niet exact te beschrijven. Wel zijn er een aantal niveaus die kinderen in hun spelontwikkeling doorlopen. Door te kijken naar het spelniveau van de kinderen kan jij je activiteiten en spelaanbod aanpassen op het niveau en behoeftes van de kinderen, zodat het kind niet over- en ondervraagd wordt. Hieronder een schema van het verloop van de spelontwikkeling met de verschillende spelniveaus bij individueel- en samenspel. 

Kinderen doorlopen verschillende spelniveaus in hun spelontwikkeling van individueel spel. (theorie van Vermeer & Scholten)
Leeftijd:Naam:Voorbeeld:
Vanaf 0 jaar:Spel in de lichamelijke wereld Het kind speelt vooral door te voelen, te horen en te zien. Het kind speelt met vormloze materialen; water, zand, klei. 
Vanaf 1 jaar:Spel in de hanteerbare wereldSpelmateriaal wordt gebruikt waarvoor het bedoeld is. Zoals met een autootje heen en weer rijden en een blokkentoren stapelen en omgooien.
Vanaf 1,5 jaarSpel in de esthetische wereld Ordenen van materialen, mooie gebouwen bouwen. 
Vanaf 2,5 jaar Spel in de illusieve wereld Het kind geeft eigen invulling aan spel en stemt hierop hem/haar spelwereld af. In deze fase zie je veel fantasie. 
Vanaf 5 jaar Gezelschapsspel en regelspelKinderen kunnen een gezelschapsspel zowel coöperatief als competentiegericht spelen. 

Kinderen doorlopen verschillende spelniveaus in hun spelontwikkeling van samenspel.  (theorie van Milderd Parten)
Leeftijd:Naam:Voorbeeld:
0 jaar:Niet betrokken bezig zijnEr is nog geen samenspel. 
3 maand:Solitair onafhankelijk spelKinderen spelen met verschillende materialen en bemoeien zich niet met elkaar. 
1,5 – 2 jaar:ToekijkgedragKinderen kijken naar elkaars spel en zijn wel gericht naar bepaalde kinderen. 
2 – 3 jaar:Parallelspel Kinderen spelen naast elkaar met hetzelfde materiaal. 
3 – 4 jaar:Associatief spel Kinderen reageren op elkaar woorden of herhalingen. Ze brengen elkaar op ideeën en delen speelgoed, maar hebben geen gezamenlijk doel en spelen in die zin nog niet samen. 
4- 5 jaar:Coöperatief complementair spelKinderen spelen een georganiseerd spel, er is echt overleg en vullen elkaar aan. 
6 – 9 jaar: GezelschapsspelKinderen overleggen en vullen elkaar aan tijdens een gezelschapsspel. Ze kunnen gezamenlijk omgaan met win- en verliessituaties. 
Kindje in een grijze broek met geel shirt op de bank aan het spelen met een muziekinstrument

Verschillende spelvormen 

Er zijn verschillende spelvormen, waardoor kinderen kunnen leren. De spelvorm is vaak te koppelen aan verschillende leeftijdsfasen. Hoe ouder het kind hoe meer het in staat is om taakgebonden en bewust spelactiviteiten uitvoert. 

Bewegingsspel 🤸‍♀️ Bij bewegingsspel staat de ontwikkeling van de grove en fijne motoriek centraal. Kinderen gaan op onderzoek uit met verschillende materialen en vormen. Ze ontwikkelen de verschillende lichaamsfuncties. Voorbeelden van bewegingsspel; loopauto, koprol, voetballen, fietsen, rennen, klimmen, dansen.

Exploratief spel 🕵 Exploratief spel is al het spel dat onderzoekend en verkennend is. Bij baby’s en jonge kinderen zijn dit vooral zintuiglijk activiteiten zoals; proeven, voelen, kijken, ruiken en luisteren. Wanneer de kinderen ouder worden gaat het om al experimenteren die ze aangaan; het onderzoeken van materialen, de omgeving, technieken en vaardigheden ontwikkelen. Kinderen ontdekken met dit spel de mogelijkheden van hun eigen lichaam en de wereld. Voorbeelden van exploratief spel; voelboekjes, wieghanger met sprekende kleuren, blokjes in een doos stoppen en er weer uithalen, spelen met water/klei/scheerschuim/zand, geheugenspelletjes. 

Constructiespel 🛠️ Constructie betekent bouwen. Constructiespel is alles wat de kinderen van materiaal nieuw maken of het samenvoegen van verschillende onderdelen. Kinderen leren hierdoor de materialen en voorwerpen op de juiste manier te gebruiken. Kinderen leren dat een potlood is om mee te tekenen en dat een bouwblok er is om een huis mee te maken. Voorbeelden van constructiespel; vormenkubus, duplo, knippen & plakken, blokken stapelen, hutten bouwen, sieraden maken

Fantasiespel 🧚‍♀️ Fantasiespel wordt ook wel het doen-alsof-spel genoemd. Het kind imiteert en speelt een verhaal na. Door dit soort spel leert het kind erg veel op sociaal- en cognitief gebied. Voorbeelden van fantasiespel; poppenkast, vadertje en moedertje spelen, toneelstuk, verkleden

Sociaal spel 👩‍👩‍👧‍👦 Dit is al het spel dat kinderen samen spelen met volwassenen en/of andere kinderen. Met sociaal spel oefenen de kinderen de sociale vaardigheden. Voorbeelden van sociaal spel; gezelschapsspellen, verstoppertje, speurtochten, game spelletjes. 

Kindje met een wit shirt en een bruine broek zit op de grond op een wit kleed terwijl hij aan het spelen is met allemaal speelgoed wat om hem heen ligt

Tips voor goedkope spelmaterialen!

Het spelaanbod blijft maar groeien. Je zult daarom ook vast wel eens met je handen in het haar in de speelwinkel hebben gestaan, dat je eigenlijk geen idee hebt welk spelmateriaal geschikt is. Eigenlijk hebben kinderen helemaal niet veel nodig om zich te kunnen vermaken. Voor jullie wat goedkope & simpele spelmaterialen op een rijtje;

  • Al het huis-, tuin- en keukenspul vinden kinderen fantastisch om mee te spelen. Denk aan; een houten lepel, autosleutel, zelfs de verpakking van nieuw speelgoed kan al meer interesse wekken, dan het speelgoed zelf. Let wel op of het veilig is om mee te spelen. 
  • Alles wat geluid maakt is leuk; bubbelfolie kapot maken, ballonnen laten klappen, oud papier verscheuren.
  • Materialen waar kinderen volwassenen mee kunnen imiteren; handtas van mama, grote schoenen van papa, een beetje lippenstift. 
  • Voorwerpen met eenvoudige mechanisme om te bestuderen; een fietswiel, een wasknijper, een verfroller.
  • Spelen met water, zand, scheerschuim, ongekookte macaroni. Kinderen hoeven niet na te denken bij dit spel en kunnen lekker kliederen. 
  • Zet een bak met verschillende kleine voorwerpen neer zoals; een bak met verschillende schroeven en bouten, verschillende kleuren kralen, verschillende duplo blokken. Kinderen kunnen uren zoet zijn met het sorteren hiervan. 
  • Voor de wat oudere kinderen is het erg leuk om kapotte elektronische apparaten uit elkaar te halen met gereedschap.  

Tip! Neem ook eens een kijkje bij onze Nanny Nina academy 🙌

Veel gestelde vragen over spelen

Hebben jullie nog meer leuke tips voor activiteiten met (jonge) kinderen?

Zeker! Lees eens ons blog met oppastips per leeftijdscategorie. Hier vind je allemaal leuke spelletjes en activiteiten die je kan ondernemen met je (oppas)kinderen!

Wat zijn de toelatingseisen voor de Nanny Nina academy?

– Je bent 18 jaar of ouder;
– Je hebt minimaal 200 uur aantoonbare werkervaring met kinderen*;
– Je spreekt Nederlands op niveau 2F (bij twijfel vragen we je een toets te maken);
– Vooropleiding: Je hebt een middelbare diploma van minimaal vmbo niveau

Gerelateerde berichten

  1. Meisje die voor een grote klok staat
  2. niet gespannend kind maar ontspannen Kindje met oranje shirt in de armen van zijn vader terwijl hij lacht als een ontspannen kind
  3. Twee kindjes die verkleed zijn en naar de camera kijken en lachen