Blog \ Hoe houd je je hoofd koel tijdens corona met kinderen

‘Hoe houd je het hoofd koel tijdens een quarantaine met kinderen?’

‘Het zijn gekke tijden’. Dat is ongeveer de dagelijkse gespreksstof nu.

Het corona-virus kwam als een klap voor veel mensen. We zitten in een situatie, waarin we allemaal onze comfort zone uitgeduwd worden en letterlijk terug gaan naar de basis.

We zitten thuis. En niet alleen wij, onze kinderen ook.

 

De corona crisis kan voor veel mensen een uitdagende en soms stressvolle situatie opleveren.

Het huishouden, het ondersteunen van schoolwerk, het geven van gymlessen, het creatief bezig houden, het hoort allemaal bij de nieuwe levensstijl waarin wij de komende tijd vast zitten.

 

Ondertussen werk je waarschijnlijk thuis en probeer je met man en macht alle ballen in de lucht te houden. Het schoolsysteem maakt het ook niet gemakkelijk met alle verschillende programma’s en wachtwoorden. De kinderen kunnen ongeduldiger, emotioneler en soms prikkelbaarder reageren dan normaal.

Je wilt streng zijn, maar niet té streng. Het is ten slotte ook ontzettend moeilijk voor jouw kind. Er veranderd veel; geen vriendjes over de vloer, geen vertrouwde juffen of meesters om hen heen en niet meer alle energie kwijt kunnen op een school plein.

 

Maar hoe ga je hier nu mee om? Hoe doe je dat om voor jouw gevoel 3 banen tegelijkertijd te hebben en nog een leuke ouder te zijn? Makkelijk is het niet, dat weten we allemaal.

Om deze moeilijke tijd door te komen hebben wij met behulp van oppassen een overzicht gemaakt met goude tips.

 

Tip 1: Houd structuur en ritme aan.

Je moet bedenken dat structuur een fijn gevoel geeft aan een kind. Weten waar je aan toe bent, geeft een gevoel van rust. Wat goed werkt in dit geval is een ochtend routine. Eigenlijk dezelfde routine die je aanhoudt bij het klaarmaken voor school (maar dan zonder tassen en broodtrommels). Houd de kinderen bezig met een schema en checklist. Zet eventueel timers om de tijd in de gaten te houden.

 

Tip 2: Maak een fijne en overzichtelijke werkplek.

Zorg voor een fijne werkplek, waar jouw kind geconcentreerd kan werken. Laat de kinderen hun huiswerk bij elkaar zoeken en bewaar deze op een vaste plek, zodat er niets kwijt raakt. Zitten aan een tafel of bureau, geeft een schools en vertrouwd gevoel.

 

Tip 3: Las een ochtend gymles in.

In de ochtend is het vaak wat rustiger buiten, omdat veel mensen bezig zijn met schoolwerk. Op dit soort momenten is het beter om naar buiten te gaan, omdat het over het algemeen rustiger is.

Ga bijvoorbeeld voetballen met de kinderen op het veldje dat altijd bezet is. Grote kans dat deze nu beschikbaar is!

 

Tip 4: Afstand uitleggen.

Voor veel kinderen is het lastig te begrijpen wat anderhalve meter is. Omschrijf dit anders, door te zeggen: een deur, tafel, twee stoelen, drie armen. Geef visuele voorbeelden, zodat zij het beter begrijpen. Bedenk alternatieve manieren van aanraking. Bijvoorbeeld: een luchtknuffel of een  ‘toe-five’ (voet tegen voet).

 

Tip 5: Behoud sociaal contact

Het kan moeilijk zijn om plotseling geen klasgenoten en vriendjes om je heen te hebben.

Vraag aan je kinderen wie zij graag zouden zien/spreken en las een FaceTime momentje in. Doe dit niet alleen met klasgenoten, maar ook met familie. Voor de wat oudere kinderen kan het ook leuk zijn om samen te gamen met een klasgenoot. Daarin kunnen zij elkaar vaak spreken en zijn zij toch (virtueel) ‘samen aan het spelen’.

Er zijn allerlei apps beschikbaar om spelenderwijs contact te leggen met anderen. Vaak weten de kinderen zelf welke dit zijn. Denk bijvoorbeeld aan het populaire ‘Fortnite’.

 

Tip 6: Werk met een agenda of kalender.

Kinderen vinden het prettig om te weten waar zij aan toe zijn. Maak een week overzicht voor hen, zodat zij weten wanneer er iets op de planning staat. Ook geeft het een fijn gevoel om te weten welke dag en maand het is.

Houd bijvoorbeeld verjaardagen van klasgenoten bij en schrijf hen een lieve kaart.

 

Tip 7: Extra tijd over.

Wanneer er tijd over is, kun je kinderen een klusje geven. De hond uitlaten, de auto wassen, onkruid weghalen in de tuin, de planten water geven. Geef de kinderen een beloning wanneer zij iets goeds doen.

Maak bijvoorbeeld een extra lekkere lunch zoals wentelteefjes of geef een beetje extra zakgeld. Wanneer je samen met je kind tijd over hebt, kun je wat lekkers bakken, in de tuin werken, iets knutselen of buiten spelen.

Ook kun je van dat ene extra kamertje een gym maken of ‘chill room’. 

 

Tip 8: Blijf creatief!

Zorg ervoor dat je creatief bezig blijft met de kinderen. Creativiteit lijkt misschien geen prioriteit op het eerste oog, maar het is net zo belangrijk als taal of rekenen.

Van creatief bezig zijn word je ontspannen. Doe vooral mee als ouder, ook voor ons volwassenen is dit een uitstekende vorm van meditatie. Inspiratie nodig? Neem een kijkje op Pinterest en houd bijvoorbeeld thema’s aan die samenhangen met de seizoenen/feestdagen of houd het praktisch en maak een pennenbakje.

 

Tip 9: Blijf praten.

Voor kinderen kan het corona virus erg veel impact hebben. Leg hen dingen uit en vraag naar hoe zij zich voelen. Maak het bespreekbaar en zorg ervoor dat je op de hoogte bent van hun gevoelens. Wanneer je kind vervelend gedrag toont, stuur hem dan naar zijn/haar kamer om af te koelen. Zorg er alleen wel voor dat je vervolgens het gesprek aan gaat. ‘Waarom reageer je zo?’ ‘Hoe voel jij je eigenlijk?’ Vaak zit er achter vervelend gedrag een hoop onmacht, frustratie en verdriet.

Maak het dragelijk voor iedereen in huis en praat over gevoelens.

 

Tip 10: Ga door met hobby’s.

In het weekend had je waarschijnlijk de ene hockey, voetbal of tennis wedstrijd na de andere. Dat is nu anders. Blijf ook in het weekend deze activiteiten onderhouden. Ga naar buiten en hockey op een grasveld met de kinderen. Leer nieuwe trucjes via YouTube.

Blijf vooral doen wat de kinderen echt leuk vinden.

 

Tip 11: Vastlopen met huiswerk oplossen via YouTube.

Soms loop je tegen iets aan tijdens het maken van huiswerk. Je weet even niet hoe je iets aan jouw kind moet uitleggen, of bent niet bekend met de toegepaste methode. Dit is in deze tijd makkelijk op te lossen. YouTube staat vol met video’s met heldere uitleg over dit soort onderwerpen. Zoek het op en laat het aan jouw kind zien. Dit scheelt veel energie voor beide.

 

Tip 12: Last but not least: zorg goed voor jezelf!

Vergeet niet om voor jezelf te zorgen. In deze tijd proberen we allemaal maximaal voor elkaar te zorgen, maar vergeet niet dat je zelf net zo belangrijk bent. Zorg ervoor dat je goed eet en rust houdt. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor jou.

Het leven is voor jou als ouder ook ontzettend veranderd. Probeer rust momenten in te lassen. Doe een yoga of meditatie les online, wanneer de kinderen bezig zijn of neem een warm bad. 

 

Met deze tips hopen we jou iets verder te helpen.

Mocht je zelf nog goede tips hebben, stuur deze dan gerust op naar: info@nannynina.nl.

 

Laten we elkaar als ouders en oppassen ondersteunen.

Af en toe hulp nodig? Stuur ons dan een bericht.

 

Er zijn nog steeds oppassen beschikbaar die een steentje kunnen bijdragen in de huidige situatie. Uiteraard zijn wij alert op de gezondheid en zullen wij alleen oppassen koppelen die klachten vrij zijn. Volg onze blogs op nannynina.nl en blijf op de hoogte van interessante onderwerpen omtrent ouderschap.