Blog Hoe bereid je je voor op strand met kinderen?

Hoe bereid je je voor op strand met kinderen?

Dagje naar zee met kind

 

Dagje naar zee met kind

 

Nu het zomer is, is het ein-de-lijk weer tijd om naar het strand te gaan! Heb je deze zomer veel oppasmiddagen op de agenda staan? Geen probleem! Neem dan gewoon lekker je oppaskindje mee.

 

maak een strand checklist

Maak een checklijst

Voordat je naar het strand gaat is het goed om even een checklijstje te maken van dingen de belangrijk zijn om mee te nemen. Zorg, voordat je gaat, er voor dat je deze dingen in je strandtas hebt:

  • Zonnebrand
  • Handdoek
  • Zwempak
  • Flesje water
  • Hoedje
  • Boekje of speeltje voor het kind
  • Wat te eten
  • Wat contant geld zodat er eventueel een ijsje gekocht kan worden
  • (Waterdichte) pleisters (je weet het maar nooit met kinderen)

Als je van plan bent om naar het strand of een zwemplek in de buurt te gaan, check dan altijd eerst bij de ouders of zij het wel goed vinden. Om je oppaskind naar het strand te laten gaan zonder de ouders erbij, dit kan namelijk een hele grote stap zijn. Het heeft te maken met een groot stuk vertrouwen. Zowel in de oppas als in het kind.

 

Goed insmeren!

Een hele wijze tip voor het zwemmen is toch wel echt om je goed in te smeren! Onderschat de kracht van zonnebrand niet. Smeer je in voordat je weg van huis gaat. De zonnebrand heeft dan genoeg tijd om in te trekken en wordt er niet in een keer door de zee weggespoeld! Drink ook nog even een glaasje water, zodat je niet uitgedroogd.

 

Wat is de ideale tijd voor een stranddag?

Kies daarnaast ook van te voren op welk tijdstip je naar het strand gaat. Als je bijvoorbeeld rust wil hebben op het strand dan is de ochtend het ideale tijdstip om te gaan. De ochtend en avond zijn ook minder heftig als het om de hitte gaat. In de middag is de zon meestal het meest genadeloos. Check daarom van te voren het weer en hoe veel jouw (oppas) kindje kan hebben. Meestal is een dagje strand best wel lang en is het goed om in te schatten wanneer je kindje helemaal op is en naar huis wil.

In de avond naar het strand gaan is ook prima te doen. Bereid de kinderen van te voren wel even voor dat het wat frisser wordt en ze daarom waarschijnlijk ook wat minder kunnen zwemmen.  Dit verdrietige nieuws valt gelukkig te compenseren met lekker avondeten! Samen iets eten of snacken op het strand is heerlijk.

 

Welke strandactiviteiten kan je het beste doen met je oppaskinderen?

Wat je allemaal in het zwembad of op het strand kan doen ligt natuurlijk ook compleet aan de leeftijd van het kind. Als je met een baby op stap gaat dan ga je hele andere dingen doen dan als je met een zevenjarige op pad gaat. Een baby heeft continue begeleiding nodig terwijl een zevenjarige veel vrijer is in wat hij of zij doet. Bij een jonger kind is het super leuk om heel veel interactie te hebben. Jonge kindjes kennen de zee nog niet zo goed en ze vinden het soms ook best wel eng! Probeer ze daarom stapsgewijs kennis te laten maken met het water. Dat kan door eerst pootje te gaan baden, daarna knieën, daarna middel. Of als ze zwembandjes hebben en een stukje willen proberen te zwemmen hun handen vast te houden. Dan leren ze zwemmen op een veilige én gezellige manier. Kinderen die meer ervaring hebben met zwemmen en die al een (aantal) diploma’s hebben zijn vaak meer gericht op het spelen. Daar kan je gerust mee spetteren en spelen.

 

Wees voordat je op pad gaat op de hoogte een zwemdiploma heeft

Als je op meerdere kinderen oppast dat is het belangrijk om te weten wie wat kan. Als je maar een kindje hebt, dan is het makkelijker om scherp te blijven en je aandacht bij hem of haar te houden. Als je oppaskindje een zwemdiploma heeft dan zijn de basis vaardigheden van het kind goed genoeg en kan je wat ontspannener samen gaan zwemmen. Heeft je oppaskindje geen diploma? Geen probleem! Er zijn zat andere dingen om te doen op het strand. Je kan lekker een strandwandeling maken, hem of haar laten spelen in ondiep water, pootje baden of fantastisch mooie zandkastelen maken! Je hoeft het kind niet per se weg te halen bij het water zelf. Maar het is wel belangrijk om het kind goed in het vizier te houden. In plaats van zwemmen kun je bijvoorbeeld in het water gaan zitten waar het nog niet zo diep is en golven over jullie heen laten komen - dat is net zo leuk!  Of met modder spelen in de resterende plassen van de zee waar het water tot je enkels komt.

 

Denk aan de reistijd met kinderen

Als je besluit om ergens te gaan zwemmen is het belangrijk om er over na te denken waar je gaat zwemmen en wat het uithoudingsvermogen van je oppaskindje is. Het is natuurlijk ideaal als de ouders naast een strand wonen. Dan plons je bij wijze van zo in de zee en is reistijd geen obstakel. Als je wat verder weg woont is er alleen wel iets meer voorbereiding voor nodig. Hoe kom je ernaartoe? Met de fiets, auto, bus of trein? Hoe lang is de reistijd? Kan jouw oppaskindje het aan om na een lange dag van intensief spelen, zwemmen en beweging nog lang op de fiets te zitten? Kinderen hebben vaak geen rem als ze naar het strand gaan. Ze gooien alle energie die ze hebben er letterlijk in een keer uit. Met als gevolg dat ze aan het einde van de dag gesloopt zijn. Als ik zo fanatiek aan het spelen ben dan zou ik ook geen puf meer hebben om nog een half uur naar huis te fietsen.

 

gezonde snacks voor op het strand

Neem veel gezonde snacks voor kinderen mee

Onderschat niet hoeveel kinderen eten als ze gezwommen hebben. Zo veel activiteit vereist veel nieuwe brandstof om door te gaan. Probeer daarom extra veel eten mee te nemen zodat je voor de hele dag voorbereid bent!

Zorg dat je zand-proef eten en drinken bij je hebt. Een hap vol zand is niet heel sterk aan te raden. Neem daarom een lekker stuk fruit mee, koekjes in verpakking, eten in een Tupperware bakje en natuurlijk een vuilniszakje om alle restjes in te bewaren. Als kindjes uit een chipslak gaan eten is de kans groot dat de zak in een mum van tijd vol zit met allemaal zand. Om dit te voorkomen kun je bijvoorbeeld kleinere zakjes eten meenemen. Dit is ideaal als je bijvoorbeeld met meerdere kinderen naar het strand gaat. Dan hebben ze allemaal hun eigen chips zakje en hoef je niet een grote chips zak weg te gooien die gevuld is met zand. Je kan bijvoorbeeld ook fruit van te voren snijden en in Tupperware bakjes doen. Dan verklein je de kans om een half opgegeten zanderige appel terug te vinden in het zand. Kinderen zijn vaak afgeleid en het gebeurt wel eens dat ze hun eten neerleggen - en niet meer opeten omdat er zand op zit. Voorgesneden eten in bakjes is de oplossing!

 

Goed drinken is belangrijk!

Zwemmen is een hele intensieve activiteit. Niet alleen omdat je heel veel beweegt, maar ook omdat je bijna de hele tijd onder de brandende zon bent! Bescherm jezelf en je oppaskindje daarom goed door regelmatig te drinken, eten en jezelf te bedekken. Laat je oppaskindje een hoedje dragen en een T-shirtje als hij of zijn het water uit is of al een langere tijd onbedekt aan het spelen is. Het lichaam van een kind reageert ietsjes anders dan dat van een volwassene. In het water krijgen ze het sneller koud en uit het water krijgen ze het heel snel warm! Misschien hebben ze het zelf niet helemaal door of ze het te warm of te koud hebben. Misschien zijn ze nog niet zo vaardig in het communiceren van hoe ze zich voelen. Misschien zijn ze het zelfs vergeten om te zeggen. Wees daarom een stapje voor en laat ze dat T-shirtje en petje dragen! Hetzelfde geldt voor zonnebrand: regelmatig smeren dus!

Je kan ook een schaduwplekje maken. Hiervoor heb je bijvoorbeeld parasols of uitklaptentjes die je super makkelijk mee kan nemen. Zo kunnen jullie van de middaghitte ontsnappen door in de schaduw te blijven liggen.

 

Neem pleisters mee!

Als laatste tip is het echt wel heel handig om wat pleisters mee te nemen als je naar het strand gaat! Wie weet struikelt je (oppas) kind op de weg ernaartoe of valt hij of zij door een harde golf op de schelpen. Als zoiets gebeurt is het ontzettend fijn als je iets van een pleister bij je hebt. Het is geen pretgezicht als je zand of zout water over een open wond voelt gaan. Better safe than sorry!

 

En het belangrijkste, ontspan!

Het lijkt nu misschien wel alsof een dagje strand de meest stressvolle activiteit is die je maar kan doen met je oppaskindje, maar het is vooral onwijs leuk! Een heerlijk dagje ontspannen en nergens anders over nadenken terwijl je (oppas) kindje naast je aan het spelen is in het zand. Aan het einde van de dag nog lekker een ijsje eten om de dag af te sluiten en daarna lekker naar huis! Een ding is zeker: jullie gaan beiden lekker slapen die avond.