Blog Het au pair leven in Sydney

Het au pair leven in Sydney

Hoe is het au pair leven in Sydney?

Tijdens mijn tussenjaar bracht ik 3 maanden door als au pair in een stranddorpje in het noorden van Sydney. Ik zorgde doordeweeks voor twee kindjes: Isabella van zes maanden en Lisa van twee jaar. In het weekend kwamen er nog eens 2 bij. Super druk maar wel onwijs leuk en leerzaam. Met het strand praktisch in de achtertuin en het centrum van Sydney op een halfuurtje afstand had ik niks te klagen, en daar was ik dan ook veel te vinden. Niet alleen in mijn vrije tijd maar ook samen met de kindjes. Met dit blog wil ik jullie graag een kijkje geven in mijn leven daar door een week uit mijn leven te beschrijven.

Een au pair dag op maandag

Om 7:00 uur word ik wakker, een nieuwe week. Op maandag en dinsdag gaat Lisa niet naar het kinderdagverblijf, dus dan zorg ik de hele dag voor Lisa en Isabella, wat soms best intens kan zijn. De dag begint met ontbijten, maar dat regelt de moeder meestal zodat ik nog even rustig wakker kan worden. Rond 7:30 uur vertrekt de moeder en worden de kinderen aan mij overgedragen. Meestal begin ik de dag lekker rustig met bijvoorbeeld een spelletje of een knutselwerkje, of spelen we verstoppertje door het huis. Rond 9:00 uur begin ik met het pakken van alle spullen (en dat is nog best veel met een baby en een peuter!) zodat we naar buiten kunnen. Gelukkig is het in Sydney rond februari bijna elke dag lekker weer, dus eigenlijk kunnen we vrijwel altijd wel een deel van de dag buiten doorbrengen. Op maandag gaan we meestal naar de speeltuin. Dan laat ik Lisa kiezen naar welk ‘park’ ze wil, en lopen we daarheen. De meeste speeltuinen in de ‘Northern Beaches’ zijn mega en ook nog eens omheind met een hek, dus Lisa kan daar lekker zelf en met andere kindjes spelen terwijl ik rondloop met Isabella en ondertussen een oogje in het zeil houd om te kijken of alles goed gaat met Lisa. Zij kan zich daar minstens een uur vermaken en Isabella vindt het sowieso allemaal wel prima. Rond lunchtijd gaan we terug naar huis, en onderweg vallen de meiden meestal in slaap in de kinderwagen. Als we dan thuiskomen ga ik even lunchen, en heb ik een klein momentje voor mezelf. ’s Middags blijven we vaak in en rondom het huis, of spelen we in de tuin. De moeder komt dan rond 17.00 terug, maar het moment dat ik ‘klaar’ ben is nooit echt duidelijk voor mij op maandag dus ik ben meestal tot etenstijd nog wel met de kinderen bezig. Bij deze familie wordt bijna altijd lekker gekookt, en ik eet gezellig met de familie. Op maandagavond ga ik meestal naar de sportschool. Niet te betalen (ongeveer 120 euro per maand), maar wel fijn om er even uit te zijn en om de week lekker te beginnen.

Een au pair dag op dinsdag

Weer een dag met beide meisjes. Meestal mag ik op dinsdag wat later beginnen, en vaak neem ik Lisa en Isabella dan in de ochtend mee naar het strand. Dat is best een onderneming, maar de meiden vinden het wel altijd onwijs leuk. Het strand is om de hoek en het dorpje waar ik woon heeft een strand dat heel geschikt is voor kleine kinderen, omdat er niet echt golven zijn. Meestal spelen we ongeveer een uurtje in het ondiepe water en dan worden de kindjes de hitte zat dus gaan we weer richting huis. Op dinsdag moeten er altijd wat boodschappen gedaan worden en ik heb aan de moeder voorgesteld dat ik dat wel kan doen, om het haar makkelijker te maken en omdat een tripje naar de ‘mall’ altijd echt een feest is voor de kinderen. Na de lunch pak ik dus weer alle spullen en gaan we richting het winkelcentrum. Lisa wil naar alles kijken en alles aanraken, maar dat hoort erbij op die leeftijd. Ze vindt het leuk om nieuwe woordjes te leren in de supermarkt, en als ze dan een nieuw woord kent wijst ze naar het product en roep ze de rest van de middag niets anders meer (‘MILK! MILK!). In de middag spelen we nog even in de tuin totdat de vader thuis is. Hij neemt meestal gelijk de kinderen over en begint dan ook met koken, zodat ik even zelf kan chillen. Op dinsdag ben ik vaak op tijd klaar dus meestal ga ik dan eten met een vriendin of iets anders leuks doen, bijvoorbeeld naar het strand of de stad in.

Een dag alleen met het au pair kindje

Een au pair dag op woensdag

Een dagje alleen met Isabella! Dat vind ik altijd heel gezellig, omdat ik haar dan lekker veel aandacht kan geven. Isabella is nog jong en slaapt dus nog twee keer per dag. Ik begin de dag rond 8:00 uur, dan is zij al ongeveer twee uur wakker en ze gaat rond 9:30 uur weer naar bed. Na het eerste slaapje maken we een grote wandeling om het meer en richting het strand. Er is in de omgeving ontzettend veel te zien en met Isabella in de kinderwagen kan ik eigenlijk alle kanten op, dus meestal gebruik ik deze tijd ook om de omgeving een beetje te verkennen. Heel lang duurt het niet voordat ze dan weer moe wordt, en na de lunch gaat ze dan ook voor haar tweede slaapje. In die tijd probeer ik het huis een beetje op te ruimen en vaak kijk ik ook nog even een serietje. Als ze weer wakker wordt gaan we nog even binnen spelen en soms nog even naar het strand of buiten spelen met de tuinslang. Als de moeder thuiskomt met Lisa ben ik nog even met de meiden zodat de moeder kan koken, en dan eet ik weer gezellig mee. Op woensdag avond ga ik naar de sportschool.

Een au pair dag op donderdag

Weer een dagje alleen met Isabella! Na haar eerste slaapje ga ik even met een vriendin afspreken, want dat kan gewoon! Zoals eerder gezegd kan Isabella overal mee naartoe, dus koffiedrinken of naar het strand gaan met een vriendin is geen probleem, zolang het maar niet te lang duurt. Tijdens haar tweede slaapje probeer ik dan snel even te lunchen en wat tijd voor mezelf te nemen. In de middag komt de moeder thuis met niet alleen Lisa, maar ook de twee ‘big kids’, Jack en Helena. Dit zorgt altijd voor veel drukte en chaos in het huis maar ook voor heel veel gezelligheid. Jack en Helena vinden het altijd leuk om nog even in de middag met mij naar de speeltuin te gaan, en meestal neem ik Lisa en Isabella dan ook mee. Ik ga dan gewoon aan de kant zitten met Isabella terwijl de rest lekker in de speeltuin speelt. Donderdagavond is spaghetti avond en mijn hostmom maakt de lekkerste spaghetti die ik ooit heb gegeten, dus het voelt altijd een beetje als een feestmaaltje. In de avond doe ik vaak nog een spelletje met de big kids, of we kijken televisie.

Een au pair dag op vrijdag

Op vrijdagochtend mag ik altijd uitslapen! De moeder brengt dan Helena en Jack naar school, Lisa naar het kinderdagverblijf en Isabella naar babyzwemmen, dus ik heb dan wat vrije tijd. Behalve dat ik vrij ben, heb ik het huis dan ook even voor me alleen. Ook wel eens lekker om even geen springende kinderen om je heen te hebben. Soms sta ik vroeg op om op het strand de zonsondergang te bekijken, maar meestal slaap ik lekker uit. Dan ga ik iets bakken of afspreken met een vriendin, of ik ga naar de markt in het dorp. Voor ik het weet is het alweer 12 uur en komt de moeder thuis met Lisa en Isabella. Zij werkt meestal op vrijdagmiddag thuis, wat best verwarrend is voor de kinderen omdat het dan voor hun lastig is niet constant naar hun moeder te gaan omdat zij aan het werk is. Daarom neem ik ze vaak mee naar de speeltuin of naar het strand. Soms blijft Isabella thuis om te slapen, dan heb ik even wat tijd alleen met Lisa, wat heel gezellig is! Dan kunnen we naar een wat verdere speeltuin of we maken een grote wandeling naar de mall of naar het meertje. ’s Middags komen Helena en Jack thuis, en spelen de kinderen even met z’n allen. Ik ben dan vaak wel echt bekaf van de hele week, dus op vrijdagmiddag en vrijdagavond doe ik weinig. Als ik een wat rustigere week heb gehad ga ik nog met een vriendin in de stad of in een dichtbij dorpje een drankje doen of pizza eten, of naar een bar.

Een zaterdag in Sydney

Zaterdag is echt mijn dag. Ik ben vrijwel elke zaterdag de hele dag weg. Ik lig dan de hele dag op het strand of ik ga naar de stad. Er zijn super veel stranden in de buurt dus ik heb elk weekend genoeg keuze. Ik spreek dan met een vriendin af en dan gaan we eerst een beetje door het dorpje lopen en ergens koffiedrinken of lunchen, en daarna lekker in het zand liggen en in de zee zwemmen. Als ik naar de stad ga neem ik de bus (inclusief uitzicht over de “Harbour Bridge” en het “Opera House”) of de ferry vanuit Manly Beach en spreek ik daar met vriendinnen af die ik ken van voor mijn au-pair tijd, toen ik nog aan het rondreizen was. Dan gaan we gewoon door de stad lopen en nieuwe dingen ontdekken (dat kan in Sydney altijd!). Zo zijn er eindeloze galerieën, leuke winkeltjes, marktjes en koffietentjes. Zo breng ik een beetje mijn dag door en kom ik einde van de dag weer helemaal opgeladen thuis. In de avond ga ik dan bij een vriendin eten en vaak nog even samen op pad.

Een zondag in Sydney

De zondagen verschillen een beetje, maar vaak ga ik op stap met de familie. Ze vinden het leuk om samen dingen te doen en vragen mij altijd mee. We gaan dan bijvoorbeeld naar de dierentuin of naar een pretpark, of gewoon gezellig naar het strand. De moeder maakt daarna een extra lekkere zondag lunch: broodjes met kip en avocado. Vaak gaan we ’s middags dan nog een keer naar het strand. Soms kies ik ervoor om op zondag ook iets voor mezelf te doen, dan zoek ik bijvoorbeeld een vriendin op bij haar thuis, of we gaan samen naar het strand. Ik probeer in het weekend echt wat tijd voor mezelf te nemen, en eigenlijk is de enige manier om dat te doen even weg zijn uit huis. Af en toe ga ik op wat grotere tripjes in het weekend. Dan ga ik bijvoorbeeld met een vriendin kamperen. Er zijn in de omgeving heel veel mooie plekken en bijna overal zit wel een camping bij. Eén van mijn vriendinnen heeft een auto gekocht waar we ook in kunnen slapen, dus dan kunnen we alle kanten op. Het is leuk om op deze manier nog meer van de omgeving te zien, en even weg te zijn van de drukte van thuis. Maar stiekem vind ik het dan ook altijd wel heel gezellig om op zondagavond weer lekker thuis te komen en de kindjes weer te zien.

Ik hoop dat jullie via deze blog een idee hebben gekregen van hoe het is om au pair te zijn in Sydney. Wil je ook au-pair worden? Dat kan via NannyNina! Neem een kijkje op de site en wie weet zit jij binnenkort ook wel in het vliegtuig, op weg naar avontuur!