Blog Help mijn oppaskind is een moeilijke eter!

Help mijn oppaskind is een moeilijke eter!

Moeilijke eters, wat doe je ermee?

Help mijn oppaskind is een moeilijke eter!

Moeilijke eter, wat doe je ermee?

Ik heb een haat-liefde verhouding met het avondeten. Ik houd ontzettend van eten, en dan vooral van lekker eten. Daarentegen ben ik ook een moeilijke en vooral kleine eter. Nu inmiddels gaat dat goed, maar daar was vroeger nog wel wat moeite mee.

Om even de ernst duidelijk te maken van hoe ik vroeger was; tot aan de eerste klas van de middelbare school dronk ik geen water. Dat vond ik gewoon niet lekker. Ik dronk altijd melk, of verdunde limonade. Nu ik daar op terug kijk, lijkt dat belachelijk. Als er dus iemand is die ervaring heeft met moeilijke eters, ben ik dat wel. Mijn ouders hebben van alles geprobeerd om mij aan normale groenten te krijgen, maar verder dan doperwtjes, bloemkool en sperzieboontjes. Sinds de middelbare school, toen ik steeds ouder werd, ging ik ook uit mezelf meer eten en inmiddels ben ik gewoon een normale eter geworden.

Het moeilijke eten begint vaak al van jongs af aan.

 

Maak kennis met een aantal eet manieren

In dit blog  laat ik jullie kennismaken met een aantal manieren om je kind wél aan de groenten en ander eten te krijgen. Sowieso is het belangrijk om voorbereidingen te treffen. In ieder geval een uur van tevoren is het handig om je kind geen eten te geven. Geen snoepje, maar ook geen appel. Ze zullen natuurlijk rond het avondeten honger krijgen, maar daarvoor is het avondeten er dus! Als ze al iets gegeten hebben, ook al is het maar iets kleins, zullen ze het gevoel hebben dat ze vol zitten en minder willen eten bij het avondeten. Ook is het verstandig om een goed ritme aan te houden. Als je de ene keer om half 6 eet, de andere keer om 7 en de andere keer om half 9, zal het kind geen ‘’ritme’’ in zijn honger ontwikkelen.  Dat betekent niet dat het erg is om een keertje later of eerder te eten, het moet gewoon geen gewoonte worden. Het beste voor je kind is om een vast halfuur te hebben waarin je meestal eet. (Dus bijvoorbeeld altijd tussen 6 en half 7 beginnen met eten). 

Een andere goede tip is om je kind te laten helpen met koken. Wanneer ze zelf de paprika snijden die ze later gaan eten, maken ze veel meer kennis met wat ze in hun mond stoppen. Dit resulteert erin dat ze het veel leuker en makkelijker vinden om dit vervolgens te eten. Los daarvan is het ook nog goed om je kind te leren koken en om te gaan met gezond eten. Wellicht voed je wel een mini chef kok op!  En wie kan er niet een beetje hulp in de keuken gebruiken?

 

Tips voor aan tafel

Dan is de tijd gekomen. Je kind heeft al minstens een uur niet gegeten, geholpen met koken en jullie eten stipt om 6 uur. Wat zijn dan nog goede tips voor aan tafel? Wees niet bang: I got you covered.

 

1. Maak een feestje van eten!

Dit klinkt in eerste instantie misschien een beetje overdreven, maar als kind zijn feestjes altijd leuker. Als je het avondeten speciaal maakt, voelt het niet meer als verplichting. En dit hoeft helemaal niet ingewikkeld! Ik kan me nog één ding goed herinneren wat mijn vader altijd deed. We aten dan spruitjesstamppot, wat ik niet zo lekker vond. En voor de lezers die het kennen, het ziet er ook niet het meest appetijtelijk uit. Wat mijn vader dan altijd deed, was dat hij de stamppot op mijn bord presenteerde als een klein rond taartje. En, op een soort magische manier, smaakte het dan altijd beter. Leg er leuke servetjes bij, zet een leuk muziekje op en met simpele dingen heb je al een hele speciale avond!

 

2. Maak een spelletje van eten

Dit heeft dezelfde motivatie als hierboven; als je iets leuker maakt, gaan kinderen het ook leuker ervaren. Je kan bijvoorbeeld ik zie ik zie wat jij niet ziet​​ spelen, maar je kind mag na elke hap 1x raden. Of je speelt wie als eerst zijn bord leeg heeft. Eigenlijk kan je op bijna alle spelletjes wel een variant bedenken voor het eten. Een beetje je creativiteit gebruiken en voor je het weet is het bord helemaal leeg.

 

3. Geef het goede voorbeeld tijdens het eten

Kinderen kijken naar hun ouders op. Het lijkt misschien soms niet zo, maar het is toch echt waar.  Zorg dus, en dan vooral bij jonge kinderen, dat jij tijdens het eten altijd een positieve instelling hebt. Want oh, wat is het eten lekker. Oh, wat geniet je er toch van. Dit werkt vooral bij jonge kinderen, want vanaf 5 en hoger hebben ze meestal wel al door wat je aan het doen bent. Deze tip werkt misschien niet altijd, maar is wel voor het onderbewustzijn het meest waardevol. Als jij een negatieve houding hebt tegenover het avondeten, zullen je kinderen dit sówieso overnemen. Als jij dus een positieve houding aanneemt, ben je al een stap de goede richting in gegaan.

 

4. Beloon het kind als hij het bordje op heeft

Belonen is misschien wel de beste tip die ik kan geven. Wat ik van mezelf heel erg herinner, is dat er altijd een focus lag op het avondeten. Dit maakte dat het iets heel groots en belangrijks wordt, wat de druk op mij verhoogde. Het eten leek viezer en het gezeik aan tafel leek groter. Wanneer het avondeten een minder groot probleem was geweest, had ik er ook een minder probleem van gemaakt. Daarom raad ik aan om een enkele regel te stellen: bord niet op, geen toetje. En misschien gebeurt het dan een keer dat je kind geen avond eet, maar ze leren gauw genoeg dat ze dan honger krijgen.

 

5. Blijf alles wel relativeren

Natuurlijk wil je het liefste dat je kind eet. Wat ik vooral iedereen op het hart wil drukken, is om alles wel te blijven relativeren. Het is helemaal niet erg als je kind een keertje iets niet lekker vindt, of minder honger heeft dan normaal. Zolang je kind genoeg groenten binnenkrijgt, kan hij of zij ook deze kleine terugvallen hebben. Verder kan ik natuurlijk niet garanderen dat de bovenstaande tips helpen. Elk kind is anders, en je zal, ook al gaat het met bloed, zweet en tranen, je eigen manier moeten vinden. Maar het komt goed. Ik vind water nu heerlijk en eet als een normale volwassene altijd braaf mijn bordje leeg.