× Close
Over ons

Hi! Aangenaam, wij zijn Lyla & Jasmijn Kok, oprichters van Nanny Nina. Ons doel is ouders te laten genieten, terwijl hun kinderen ook een toptijd hebben. Het vinden van de ideale oppas is een hele persoonlijke zoektocht, die wij graag een stuk gemakkelijker maken. Onze database zit vol betrouwbare, leuke natuurlijk lieve nanny’s met voor elk gezin de perfecte match. Last minute afspraak, oma die toch niet kan komen, onverwacht de kinderen een dag thuis? Wat de situatie ook is, met Nanny Nina is de oppas in no time geregeld.

Bij ons draait alles om vertrouwen en vrijheid. Wij zorgen voor een betrouwbare oppas – of gastouder of au pair – zodat ouders zich onbezorgd op hun werk kunnen focussen of lekker wat tijd voor zichzelf hebben. Tegelijkertijd helpen we onze nanny’s om een serieuze carrière te maken van hun oppaswerk. Op de Nanny Nina Academy leiden we geïnteresseerden in zes maanden op tot pedagogisch professional om aan de slag te gaan als gastouder. We helpen graag vrouwen in hun kracht, zodat ze het beste uit zichzelf kunnen te halen.

Gezond eten met kinderen

Datum: 09/09/2021
Auteur: Manou Zwolle

Wat is gezonde voeding en waarom is dit zo belangrijk? Waaruit bestaat de Schijf van Vijf en wat doen bouwstoffen voor je lichaam? Allemaal vragen die wij in dit blog beantwoorden. Van het juiste advies over maaltijden tot tips over regelmaat en inspraak. Want, hoeveel inspraak heeft jouw kind over zijn of haar voedingspatroon?

Waarom is gezond eten belangrijk?

Gezonde voeding zorgt voor genoeg energie en voedingsstoffen voor het lichaam waaronder eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen, vezels en voldoende vocht. Hiernaast verkleint gezond eten de kans op ziektes. 

Een lichaam haalt bouwstoffen uit voeding en drinken. Als je gezond eet, krijg je de juiste voedingsstoffen binnen die je nodig hebt om te groeien. Het is belangrijk dat een kind regelmatig goed eet en drinkt. Het liefst op vaste tijdstippen. Hiernaast is het van belang dat er nooit een ontbijt of andere maaltijd wordt overgeslagen. 

Wat is gezond eten? 

Een hulpmiddel om gezond te eten is de Schijf van Vijf. Deze schijf bestaat uit 5 vakken verdeeld in:

  • Groente en fruit
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • Brood, graanproducten en aardappelen
  • Dranken

Hierin staat precies wat gezond is voor een kind van een bepaalde leeftijd en gewicht. 

De Schijf van Vijf raadt aan om vooral groente, fruit en volkoren graanproducten te eten en vleesproducten waar veel zout en verzadigd vet en suiker in zit te mijden. Hiernaast wordt er geadviseerd om gevarieerd te eten. 

Pot met verschillende soorten groenten erin daar omheen ook verschillende soorten groenten om te laten zien wat gezond eten voor kinderen is

Hoe leer ik mijn kind gezond eten? 

Eet samen aan tafel op vaste tijdstippen. Dit is gezellig en belangrijk voor kinderen. Het is een ideaal moment om aandachtig te luisteren naar de belevenissen van een kind. Zo leert een kind een gesprek voeren en luisteren naar anderen. Hiernaast leert een kind dat de hele dag door eten niet kan. 

Kinderen leren veel door te imiteren. Ze zien hoe een volwassene eet, leren de juiste manieren en zien hoe jij nieuwe dingen proeft. Hierdoor worden de gewenste eetgewoontes en tafelmanieren snel aangeleerd. 

Het maken van duidelijke regels en afspraken is erg belangrijk als het gaat over goed en gezond eten. Ga ook na of je kind de regels begrijpt. Vaak helpt het ook om de regels positief te formuleren. Het zelf naleven van de regels en aanmoedigen van je kind als ze zich aan de regels houden is ook van belang. 

Voorbeelden van regels en afspraken rondom voeding kunnen zijn:

  • We eten aan tafel zonder afleiding van een telefoon, Ipad of tv
  • We houden ons aan vaste eetmomenten 
  • Aan tafel drinken we altijd water, frisdrank is alleen voor speciale momenten zoals een feestje
  • We proeven altijd minimaal 1 hapje van alles 
  • Als we iets minder lekker vinden blijven we beleefd aan tafel zitten tot de rest zijn bord leeg heeft 

Mijn kind lust geen groente, wat nu? 

Groente zijn een belangrijke ondersteuning in een evenwichtig voedingspatroon. Maar het kan gebeuren dat je kind niet de grootste fan van groente is. Toch is het belangrijk dat een kind groente binnenkrijgt, omdat het een bron van vezels, vitamines en mineralen is. 

Een aantal tips om kinderen groente te laten eten:

  • Vermijd een dwangscenario
  • Wees creatief, door groente anders te “verpakken”
  • Geef zelf het goede voorbeeld (KOM OP!)
  • Heb geduld, smaken moeten wennen 
  • Betrek je kind bij de boodschappen en het koken 
  • Vermijd grote porties
  • Geef je kind de keuze uit verschillende groentes
  • Biedt groente aan als tussendoortje 

10 tips om mijn kind gezond te laten eten 

Het is belangrijk om je kind maximaal te betrekken bij het ontwikkelen van een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Het ene kind is nou eenmaal een makkelijke eter en de ander juist niet. 

Tips om je kind gezond te laten eten:

  • Maak een feestje van het lunchtrommeltje, houd het leuk en spannend!
  • Bedenk samen met je kind nieuwe (gezonde) variaties
  • Eet vaker pannenkoeken (ja, echt!), maar dan een gezonde variant met groente of fruit. Lekker en geliefd!
  • Beloon je kind als hij of zij iets nieuws proeft, zo worden stappen buiten het normale eetpatroon gemaakt 
  • Geef zelf het goede voorbeeld en onthoud; water is je beste vriend
  • Leer kinderen wat gezond en ongezond is 
  • Het bord hoeft niet leeg, als je kind vol zit hoeft het niet tegen zijn zin te eten
  • Werk met schema’s, zo weet je kind duidelijk wanneer er gegeten wordt en wanneer zij een tussendoortje mogen 
  • Geeft ze een opdracht, wie maakt het lekkerste fruitstokje? 
  • Gezonde snacks zijn oké! Maak samen een gezond dipsausje en dip wat groentes hierin (JAM!)

Klaar om met deze tips aan de slag te gaan?

Wij begrijpen natuurlijk dat je deze tips meteen gaat uitproberen! Het belang en de voordelen van gezond eten is duidelijk, met simpele handvatten zoals de Schijf van Vijf en bovenstaande tips over regels en afspraken houd jij makkelijker voet bij stuk en leer je je kind een gezonde levensstijl aan. 

Gerelateerde berichten

  1. Meisje die lacht met een groen shirt aan staat in de keuken met een overhandschoen en een pollepel in haar hand
  2. Oppas en oppaskindje die allebei een roze hart in hun handen hebben en naast een roze tekstwolkje staan met love erin
  3. Twee vrolijke meisjes, de één heeft bruin haar en een blauw jurkje aan en de ander heeft blond haar en een blouse en een lange broek aan. Die met het bruine haar komt verwelkomend op het blonde meisje af. Het blonde meisje heeft een checklist in haar handen