× Close
Over ons

Hi! Aangenaam, wij zijn Lyla & Jasmijn Kok, oprichters van Nanny Nina. Ons doel is ouders te laten genieten, terwijl hun kinderen ook een toptijd hebben. Het vinden van de ideale oppas is een hele persoonlijke zoektocht, die wij graag een stuk gemakkelijker maken. Onze database zit vol betrouwbare, leuke natuurlijk lieve nanny’s met voor elk gezin de perfecte match. Last minute afspraak, oma die toch niet kan komen, onverwacht de kinderen een dag thuis? Wat de situatie ook is, met Nanny Nina is de oppas in no time geregeld.

Bij ons draait alles om vertrouwen en vrijheid. Wij zorgen voor een betrouwbare oppas – of gastouder of au pair – zodat ouders zich onbezorgd op hun werk kunnen focussen of lekker wat tijd voor zichzelf hebben. Tegelijkertijd helpen we onze nanny’s om een serieuze carrière te maken van hun oppaswerk. Op de Nanny Nina Academy leiden we geïnteresseerden in zes maanden op tot pedagogisch professional om aan de slag te gaan als gastouder. We helpen graag vrouwen in hun kracht, zodat ze het beste uit zichzelf kunnen te halen.

Alles wat je wil weten over het maken van contact met een kind

Datum: 09/08/2021
Auteur: Maud Zeebregts

Ik wil hetgeen onder de aandacht brengen waar het allemaal bij begint en het echt om draait, contact maken! Ons leventje is erg hectisch, waardoor de échte contactmomentjes er bij in schieten. We moeten van onszelf alles bijhouden en mogen niks vergeten. Daar helpt onze oh zo populaire telefoon ook niet echt bij. We zitten in een wereld waarbij het contact maken steeds meer over de telefoon gaat, maar waar is het échte contact met een kind gebleven? 

Communicatie 

Contact maken is eigenlijk hetzelfde als communicatie. Communiceren kunnen we op twee verschillende manieren doen. Verbale communicatie en non-verbale communicatie. Verbale communicatie is communicatie met woorden. Dit kan zowel gesproken taal als geschreven taal zijn. Non-verbale communicatie is communicatie zonder woorden. Denk aan; stem, uiterlijk, lichaamshouding, gebaren, gezichtsuitdrukking. Deze twee communicatievormen gaan eigenlijk in het contact met kinderen altijd samen. Een kind voelt daarom ook als bijvoorbeeld een moeder wel reageert maar niet beschikbaar is. De moeder zit op haar telefoon reageert ‘ja uh-uh, kom zo’, maar zit ondertussen met haar blik scrollend op haar telefoon naar beneden te kijken, dan kan je niet spreken van échte communicatie. Kinderen hebben voelsprieten en voelen haarfijn aan wanneer een persoon beschikbaar is en niet ondertussen bezig is met een tal van andere dingen. Écht contact maken met een kind begint dus bij jezelf! 

Het begint bij jezelf 🧘‍♀️

Vraag jezelf eens af, ben ik op een gehele dag wel eens echt relaxed? Geef ik mezelf de tijd om te kunnen ontspannen? Of blijf ik hangen in de hectiek van de dag? Ieder mens heeft het nodig om te ontspannen en tot zichzelf te komen. Wanneer dit er niet is, zal het kind blijven voelen dat er geen echte aandacht voor elkaar is en dan hebben de volgende tips in deze blog geen effect! Dus doe dagelijks iets waar jij ontspannen van wordt;  ga wandelen, lees een boek, ga een tijdje offline van social media, kijk een film, eet een hele reep chocolade op of doe gewoon even helemaal niks! Gun jezelf die ontspanning, waardoor je letterlijk en figuurlijk meer open kan staat voor contact met het kind. Wanneer het kind deze ruimte voelt zal het vanzelf meer contact gaan maken!

Wat is belangrijk in het contact met kinderen?

Nu na het rustmoment hebben we die ontspannen jij en kunnen we op een rijtje gaan zetten wat kinderen helpt in het écht contact maken. 

  • Luisteren. Door goed en oprecht naar het kind te luisteren ontstaat er dieper contact. Er is een verschil horen wat iemand zegt en luisteren naar wat iemand zegt. Bij echt luisteren sta je open voor het verhaal, de beleving en de daarbij behorende meningen. 
  • Tijdens het luisteren erkenning geven aan hun gevoel. Het verhaal dat de kinderen vertellen is niet alleen belangrijk, maar ook hoe ze zich voelen. Wanneer er over gevoel gepraat wordt, leren kinderen gevoelens herkennen en er mee op te gaan. Kijk naar het kind en benoem het gevoel dat je ziet bijvoorbeeld; ‘’Ik zie dat je verdrietig bent’’. 
  • Oogcontact. Kijk het kind aan! Als je ondertussen met iets anders bezig bent en zonder oogcontact reageert, is er minder verbinding. 
  • Ooghoogt. Ga zitten of door je knieën en maak op deze manier op gelijke hoogte contact. Als een kind moet gaan luisteren, dan kan je beter zelf gaan staan. 
  • Stel open vragen. Stel aan kinderen open vragen, met open vragen krijgen de kinderen het meest de gelegenheid om hun verhaal te doen. Hoe gaat het met je? Waarbij kan ik je helpen? Hoe was het op school? Wat is er gebeurt? 
  • Complimenteren. Geef kinderen op hun acties complimenten. Wat kan jij goed tekenen! Wat kan jij de bal lang hooghouden! Wat kan jij goed zelf tandenpoetsen! Met een compliment geven, maak je positief contact en daarnaast helpen complimenten voor hun zelfvertrouwen. 
  • Lichamelijk contact. Kinderen hebben sterk de behoefte aan lichamelijk contact denk aan; op schoot zitten, een schouderklopje, over de rug wrijven, kriebelen. Door lichamelijk contact voelt een kind dat het geliefd is, er mag zijn en er aandacht aan hen wordt besteedt.
  • Geef het kind uitleg. Onthoudt dat de taalvaardigheid bij kinderen tot een jaar of 10 nog sterk in ontwikkeling is en ze dus nog niet alle verhalen en vragen begrijpt. Vandaar ook die vele (soms irritante;)) waarom vragen? Geef het kind uitleg, herhaal de vraag en/of verhaal en check of het kind het nu wel heeft begrepen.
  • Lastige onderwerpen bespreken tijdens een activiteit. Je wilt graag dat een kind alles tegen je kan zeggen, alleen ligt het net zo als bij volwassenen lastige situatie aankaarten ingewikkelder. Het kan helpen om over deze onderwerpen te praten tijdens een activiteit zoals; autorijden, afwassen, knutselen, wandelen etc. Kinderen voelen zich op deze manier gehoord en kunnen ondertussen met iets anders bezig zijn. Voor je gevoel is het échte contact eventjes weg, maar in deze situatie mag dat voor een keer. 
  • Toon begrip. Laat het kind merken dat je het begrijpt. Ik snap je… of ik begrijp je… Op deze manier laat je merken dat je echt naar het kind hebt geluisterd. 
Moeder heeft contact met een kind. Kindje zit bij de moeder op schoot en ze praten met elkaar

Voor de lastige praters onder ons… 

Er zijn altijd kinderen die lastiger praten en vaak hoe ouder ze worden hoe stommer praten gaat zijn. Toch blijft écht contact hebben erg belangrijk. Zelfs volwassenen anno 2021 zullen hier behoefte aan hebben.

🔏Voor lastige prater kan op een vast moment een dagboek/kletsboek invullen helpen om dagelijks dat échte contactmoment te hebben. Een voorbeeld; slaapklets. Bij het invullen van zo’n boek kunnen ook bij een lastige prater de gesprekken op gang komen, doordat er vragen zijn beschreven. 

🎲 Er zijn erg veel leuke spellen in de vorm van vragenkaartjes. Deze zijn handig om te gebruiken als het kind geen makkelijke prater is of om het gewoon eens ergens anders over te hebben. Voorbeelden zijn; praatprikkel, praatplaatjes, openhartig 

🖍️Het kan kinderen enorm helpen om je gesprek te tekenen. Niet echt tekenen, maar door het gebruiken van symbolen en kleuren. Op deze manier wordt de informatie voor een kind gevisualiseerd en daardoor blijft het sneller hanger en is het duidelijker. Voor lastige praters is dit fijn omdat de focus van de gesprekspartner ligt bij het tekenen. 

Voor de oppassers en gastouders onder ons is het soms nog lastiger waar je het met de kinderen over moet hebben. Je kent natuurlijk de kinderen wat minder goed dan de ouders zelf. Wat begrijpen de kinderen? Wat houdt de kinderen bezig? Waar worden de kinderen blij van? Waar liggen de interesses bij de kinderen? Waar zijn ze op dit moment op school mee bezig? Als je merkt dat je in het contact met de kinderen hierop vastloopt, kan je altijd aan de ouders van de kinderen bovenstaande vragen stellen. Ouders kunnen je dan meer informatie geven over de belevingswereld van hun kind, dan kan jij er vervolgens met jouw vragen op inspelen en dan ontstaat er vast meer écht contact tussen jullie! Wij helpen je alvast op gang met deze 10 vragen. Door deze vragen aan de kinderen te stellen, kom je er al snel achter wat ze bezighoudt.  

Kom met deze 10 vragen meer in contact met je oppaskind! 🙌

  • Waar wordt je erg blij van?
  • Waar ben jij heel erg goed in?
  • Wat was het leukste en moeilijkste wat je vandaag op school hebt gedaan?
  • Waar ben je allemaal bang voor?
  • Als je naar een onbewoond eiland zou gaan, wie en wat neem je dan mee?
  • Wat zou jij nog heel erg graag willen leren?
  • Als je een wens zou mogen doen? Welke zou dat dan zijn? (ssst natuurlijk niet vertellen hé)
  • Wat vind je het leukste om in het weekend te doen?
  • Als je het avondeten van vanavond zou mogen kiezen, wat is dat dan?
  • Wat vind je het allerleukste om met mij (oppas/gastouder) te doen?

Soms zijn kinderen nog zo jong dat met gesproken taal contact maken lastig gaat. Lees dan ook eens de blog ‘’Wat kunnen kindergebaren voor jou betekenen?’’ 💫

Gerelateerde berichten

  1. Moeder die met haar kind in haar armen zit omdat het kind boos is en huilt
  2. Kindje met een blauw pakje met een speen in zijn mond die in zijn bedje staat en naar beneden kijkt
  3. Paars vliegtuig dat boven de aardbol zweeft