× Close
About Us Image
Over ons
Wij zijn Jasmijn & Lyla Kok, oprichters van Nina.care. Ons doel is de perfecte match te vinden tussen gezinnen en hun au pair of oppas.
Dankzij mega strenge toelatingseisen en jarenlange ervaring zit onze database vol met betrouwbare en leuke oppassers. Onze super-snelle app zorgt er vervolgens voor dat de opvang zó geregeld is.
Daarnaast zorgen wij goed voor onze au pairs & oppassers. Door het aanbieden van geweldige events, gecertificeerde trainingen en een in-house Academy, worden ze écht onderdeel van ons team.

6 stappen na het plaatsen van een gastouder aanvraag

avatar van jasmijn kok
Datum: 30 november 2021
Auteur:
Over de Auteur: This blog was published by Jasmijn in the Nina.care team. She hopes to inform, surprise and delight you with our content!
Contact: jasmijnkok@nina.care

Wat is het uurtarief van een gastouder en wie doet de LRK-registratie? Zijn er altijd legekosten en hoe lang duurt het voordat jullie de gastouder kunnen plaatsen? Kortom, hoe werkt het proces van een gastouder aanvraag? Allemaal vragen die wij in deze blog gaan beantwoorden. Lees snel verder!

Stap 1: Gastouder profiel

Na de aanvraag voor een gastouder gaan Iris en Maud van het gastouderbureau opzoek naar een geschikt profiel van een gastouder. Na het vinden hiervan sturen ze het profiel naar jouw account in de Nina.care app of via de site.

Je kunt het profiel bekijken via de Nina.care chat en contact opnemen met de kandidaat om een kennismaking te plannen. Wanneer jij de voorkeur hebt voor een ander gastouder profiel geef je dit bij ons aan en gaan wij verder met zoeken naar een geschikte match. Als na de kennismaking blijkt dat het klikt tussen jullie en het een match is, wordt het registratieproces in gang gezet.

Stap 2: Registratieproces

Wij verzamelen de documenten van de gastouder, maken de contracten op en plannen een datum waarop wij langs kunnen komen voor de huischeck en het koppelingsgesprek.

Tijdens deze afspraak worden de verwachtingen besproken en wordt er een risico inventarisatie gemaakt van jullie huis. Denk hierbij aan het plaatsen van een traphekje of het ophangen van een brandmelder. Zodra dit in order is, wordt de aanvraag naar de gemeente gestuurd. De gemeente heeft 10 weken de tijd om deze te behandelen. Meestal verloopt dit proces soepel en duur dit echt korter dan 10 weken. Tijdens dit proces komt er ook een GGD-inspecteur langs die wat vragen zal stellen aan de gastouder en het huis nog even controleert.

Stap 3: LRK-registratie

Na een positief advies van de inspecteur zal de gemeente een LRK-registratie in orde maken. Op de datum dat deze registratie rond is, kan de gastouder echt beginnen en kan er kinderopvangtoeslag worden aangevraagd.

Het is mogelijk om al met de gastouder aan de slag te gaan voordat de LRK-registratie rond is. Alleen werkt de gastouder dan tijdelijk als oppas, omdat er dan nog geen sprake is van kinderopvangtoeslag. Wij adviseren de gastouder om te gaan werken voor een lager uurtarief, maar dit bepaalt hij of zij zelf. 

Stap 4: Uurtarief gastouder en bureaukosten

Er worden geen kosten meer gerekend voor het plaatsen van een gastouder aanvraag! Voorheen was dit wel het geval. De kosten voor een gastouder aanvraag bestaat uit: het uurtarief van de gastouder, de bureaukosten aan Nina.care en de eventuele legekosten aan de gemeente.

  • Uurtarief gastouder: het uurtarief van een gastouder is gemiddeld €15-€16 per uur en hangt af van leeftijd en ervaring.
  • Bureaukosten: je betaalt elke maand €99 bureaukosten aan Nina.care en €0,99 per kind per uur vanaf het moment dat de gastouder start.
  • Legekosten: soms brengen gemeenten kosten in rekening voor het behandelen van een aanvraag. Als dit het geval is zijn deze kosten voor het gezin.

Hier vind je een overzicht van de legekosten in jouw gemeente. Mocht je gemeente niet op de lijst staan, dan moet je zelf even contact opnemen met de gemeente.

Stap 5: Verschil regeling dienstverlening aan huis en ZZP

Een gastouder kan op 2 verschillende manieren bij jullie aan de slag gaan. Dit kan onder de regeling dienstverlening aan huis of als ZZP’er.

  • Regeling dienstverlening aan huis houdt in dat een gastouder maximaal 3 dagen per week bij hetzelfde gezin mag werken. Hiernaast geeft deze regeling aan dat de gastouder recht heeft op doorbetaalde vakantie. Het gaat hier om 4x het aantal uur dat de gastouder per week werkt.

Hiernaast heeft de gastouder recht op doorbetaling bij ziekte. Er zijn 2 wachtdagen waarop de gastouder niet doorbetaald hoeft te worden. Na deze 2 wachtdagen heeft de gastouder recht op 70% doorbetaling gedurende 6 weken.

  • Een ZZP gastouder heeft geen recht op doorbetaling bij ziekte en geen recht op vakantie. Als gevolg vragen ZZP’ers een hoger uurtarief om deze risico’s af te dekken. 

In beide gevallen kun je kinderopvangtoeslag aanvragen. Dit is maximaal €6,49 per kind per uur. Het hangt af van je persoonlijke situatie of je dit bedrag helemaal vergoed krijgt. Via deze link kan je een proefberekening maken: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/.

Stap 6: Checklist

We snappen dat het veel informatie is om op te nemen. Vandaar dat we de belangrijkste punten nog even op een rijtje hebben gezet:

  • De bureaukosten zijn €99 per maand en €0,99 per kind per uur, dit is exclusief het uurloon van de gastouder.
  • Indien de gemeente kosten in rekening brengt voor het behandelen van de registratieaanvraag, zijn deze kosten voor het gezin.
  • Het is niet toegestaan om van welke aard dan ook af te nemen van de gastouder, zonder tussenkomst van gastouderbureau Nina.care. Je kunt dus niet met de gastouder van Nina.care overstappen naar een ander gastouderbureau.
  • Er kan kinderopvangtoeslag worden aangevraagd zodra de LRK-registratie rond is. Het aanvragen van kinderopvangtoeslag is eigen verantwoordelijkheid.
  •  Als de gastouder werkt volgens de regeling dienstverlening aan huis heeft hij of zij recht op vakantie (4x het aantal werkuren per week). Bij ziekte heeft de gastouder recht op, na 2 wachtdagen, 70% doorbetaling gedurende 6 weken.
  • Zodra wij een profiel hebben voorgesteld, horen wij graag binnen 3 dagen of je kennis wilt maken met de kandidaat. Bij geen reactie wordt deze aan een ander gezin voorgesteld.

Wij, Iris en Maud, van het gastouderbureau staan voor je klaar als je vragen hebt of even wilt sparren. Schroom dus niet om contact op te nemen!

Gerelateerde berichten

  1. gastouder aan huis woonkamer