Blog \ 4 originele spellen tijdens het oppassen

4 originele spellen tijdens het oppassen

Spellen tijdens het oppassen? Deze 4 activiteiten zijn origineel en superleuk! 

Oppaskinderen

Een oppasadres, en nu? 

Daar sta je dan, in de kamer met twee zeer enthousiaste kinderen die ernaar verlangen ontzettend veel leuke dingen met jou te gaan doen. Maar wat ga je doen? Geen zorgen! Wij zetten vier activiteiten voor je op een rij zodat je de oppasdag tot een groot succes kan gaan maken! 


Spel 1: ‘De grote race met het ei’

Jong oud, groot of klein, deze activiteit is voor elk kind een feest. Alles wat jij als oppas hoeft te doen is een lepel en een gekookt (!) ei te regelen, papier en stiften klaar te leggen voor de opdrachten en tot slot te helpen met het klaarzetten van de race. Laat de kinderen zelf zoveel mogelijk klaarzetten, want kinderen weten zelf vaak heel goed wat voor zij zelf kunnen, waardoor het klaarzetten door de kinderen zelf ervoor zorgt dat de race is ingericht naar hun eigen niveau.  

Het spel gaat als volgt:

Om te beginnen gaan de kinderen een race klaarzetten. Dit kan door de kamer, slaapkamer, keuken en zelfs de tuin. De race bestaat uit verschillende hindernissen en opdrachten. Voorbeelden van hindernissen zijn kussens (ze mogen de grond dan niet raken), een tafel (eronderdoor of eroverheen, schat als oppas in wat voor de kinderen het veiligst en beste is), de bank (een koprol over de bank mag natuurlijk niet aan de race ontbreken) en de stoelen (om bijvoorbeeld te slalommen). Laat de kinderen vooral zelf de indeling van de race bedenken! Je zult er verstelt van staan hoe vindingrijk en fantasierijk kinderen dit kunnen oppakken. 

Maar een race is een race niet zonder opdrachten. Zorg er dus voor dat op verschillende plekken van de race een opdracht klaar ligt (geschreven op een a4-papier). Er zijn verschillende manieren om het maken van de opdrachten aan te pakken: 

  • Jij schrijft de opdrachten met een stift op het midden van een a4-papier en de kinderen krijgen daarna de papieren om  ze veelvuldig te versieren met tekeningen en kleuren. Voordeel van deze manier is dat de race (inclusief tekenen, klaarzetten, racen en opruimen) al snel een middag vullend programma kan zijn. 
  • De kinderen mogen zelf de opdrachten bedenken en de bedachte opdrachten worden op a4-papier genoteerd (door de kinderen zelf of door jou). Eventueel wordt dit weer rijkelijk voorzien van tekeningen en vrolijke kleuren. 

Als zowel de hindernissen als de opdrachten klaar zijn en klaar staan, is het tijd om te starten. De kinderen gaan om de beurt de race af. Aan jou als oppas de taak de kinderen aan te moedigen en, als de kinderen dat leuk vinden, de tijd van het afleggen van de race bij te houden (en eventueel te noteren).

afbeelding van een ei met versiering voor het spelen van het ei spelletje


En dat ei dan zit dat nog in het spel?

Als de kinderen het parcours hebben afgelegd en de opdrachten hebben geoefend, kunnen jullie een stapje verder gaan. Dit betekent een nieuwe uitdaging en dus nieuw enthousiasme bij de kinderen! Tijdens het parcours is de uitdaging nu niet alleen om alle hindernissen en opdrachten goed te voltooien, maar ook om het (gekookte!!) ei, dat op de lepel ligt, veilig naar het einde van de race te krijgen. 

Een voorbeeld van een race in het spel

We hebben alvast een voorbeeld klaarliggen. Het enige wat jij nog hoeft te doen is de hindernissen met de kinderen klaarzetten, de opdrachten opschrijven (en versieren), de spullen verzamelen en de opdrachten op de goede plek leggen. 

  1. Hindernis - De start is in de gang bij de trap. Zodra het startschot heeft geklonken rent het kind de trap één keer op en af.
  2. Opdracht - Draai 10 rondjes om de schoen heen.
  3. Hindernis - Loop voorzichtig over de kussens. Pas op, de vloer is van water! 
  4. Hindernis - Kruip onder de tafel door. 
  5. Opdracht - Spring 15 keer zo hoog als je kan. 
  6. Hindernis - Slalom om de stoelen heen, zonder de stoelen te raken. 
  7. Opdracht - Leg de schoenen op volgorde van klein naar groot. 
  8. Hindernis - Maak een (kop)rol over de bank. 
  9. Opdracht - Hinkel terug naar de start. 

Spel 2: ‘Verzamel maar spelletje!’ 

Deze activiteit is voor kinderen van alle leeftijden leuk, maar het is hierbij wel belangrijk de kinderen een opdracht te geven die past bij hun leeftijd. Wij delen de verzamelopdrachten voor jullie van makkelijk naar moeilijk in, zodat jullie als oppas kunnen inschatten op welk niveau jullie met de kinderen kunnen starten. 


Het spel gaat als volgt

Doel van dit spel is om weer even op een hele andere manier met de spullen in het huis bezig te zijn. Speelgoed wordt gebruikt om mee te spelen, met lepels kan je eten, een pan hoort in de keuken en de deurmat ligt bij de ingang, maar bij dit spel wordt dit allemaal even vergeten! Jullie gaan de kinderen op een hele andere manier met deze spullen aan de slag laten gaan. 


En nu echt even duidelijk..  

Om wat concreter te zijn, zetten we hieronder verschillende opdrachten klaar. Deze opdrachten worden door jou als oppas genoemd en aan de kinderen is het de taak ze uit te voeren. Dit kunnen ze zowel in teams, als tegen elkaar uitvoeren. Tussen de verschillende opdrachten in worden de spullen weer teruggelegd op de plaats waar ze vandaan kwamen, zodat ze bij de volgende opdrachten weer gevonden kunnen worden. 

  1. Verzamel zo veel mogelijk rode spullen (bijvoorbeeld: zeep, handdoek, duplo). 
  2. Verzamel zo veel mogelijk paarse spullen (bijvoorbeeld: schrift, boek, kopje). 
  3. Verzamel zo veel mogelijk ronde spullen (bijvoorbeeld: bal, klok, dvd). 
  4. Verzamel zo veel mogelijk spullen met bloemetjes erop (bijvoorbeeld: schrift, fotoboek, etui). 
  5. Verzamel zo veel mogelijk spullen die beginnen met de letter p (bijvoorbeeld: potlood, prullenbak, paraplu). 
  6. Verzamel zo veel mogelijk spullen die beginnen met de letter n (bijvoorbeeld: niettang, naald, noten). 
  7. Verzamel zo veel mogelijk spullen met 4 letters (bijvoorbeeld: boek, peer, lamp). 
  8. Verzamel zo veel mogelijk spullen in drievoud (3 boeken, 3 tandenborstels, 3 borden). 

Ben je met de kinderen begonnen bij opdracht 5, maar blijkt dit toch wat moeilijk. Zet dan gewoon even een stapje terug naar een opdracht ervoor! 

schatkist waar je tijdens het spel naartoe kan gevuld met leuke ideeen en speelgoed. 3 mensen staan rond de schatkist en zoeken vieren dat ze hem gevonden hebben,

Spel 3: ‘Op zoek naar de schat’ 

Hoe leuk is het om je weer even te verplaatsen naar de tijd van de piraten, boten en schatkaarten. Graven in het zand, verzamelen van gouden munten en rondkijken met een verrekijker. Helaas is die tijd voor ons al even voorbij. Maar niet getreurd! Jij kan samen met de kinderen in de tijdmachine stappen om weer te gaan schat zoeken. Alles wat je nodig hebt zijn pennen, stiften, potloden, papier en natuurlijk een schat.  


Het spel gaat als volgt

Dit spel kan worden opgedeeld in drie onderdelen: het worden van echte piraten, het maken van de schatkaarten en het zoeken naar de schatten. 

Onderdeel 1: Verzamel samen met de kinderen alles rondom het thema ‘schat zoeken’. Dit kan een oude hoed van de ouders zijn, een zwart stukje stof dat als ooglapje kan dienen, een papagaaienknuffel,  oude kleding en een tasje/ jutentas waar de schatten in bewaard kunnen worden. 

Onderdeel 2: Het is tijd om de schatkaarten te maken. Dit betekent dat de schatten (een snoepje, een tekening, een oude munt etc.) worden verstopt. Daarna maakt iedereen een schatkaart, waarbij de locatie van de schat met een groot rood kruis wordt aangegeven. Verder is het belangrijk dat de locatie te vinden is, dus dat de kast, het bed, de bank of de plant naast de kast ook netjes naast het rode kruis op de wordt getekend. Om het nog iets makkelijker te maken mogen er op de schatkaart kleine aanwijzingen staan zoals ‘loop 10 stappen en ga dan naar links’. Teken bij deze aanwijzing dan 10 voetstappen. Verder wordt de kaart voorzien van mooie kleuren, tekeningen van de spullen waar je langs moet lopen en een geheimzinnige titel.

Onderdeel 3: En dan is het tijd voor het schat zoeken. Er wordt met één kaart tegelijkertijd gezocht. De stappen op de kaart worden gevolgd, de aanwijzingen worden bekeken en de schat wordt gezocht. Is de schat gevonden? Bewaar hem in de schattentas en ga verder met de volgende schatkaart! 


Om het helemaal af te maken: Spel met wc rollen

Heb je creatieve kinderen die zich heerlijk vermaken met knutselen en tekenen? Verzamel dan per kind twee lege wc-rollen, touw en knutsel-/tekenspullen. De twee wc-rollen worden aan elkaar gemaakt en met touw en knutsel-/tekenspullen worden de rollen omgetoverd tot een echte verrekijker! 

wc rol spelletje met de oppas roze afbeelding met witte rol wc papier

Spel 4: ‘Wat zie jij in mijn verhaal?’ 

Rollen, klauteren en springen door de kamer is overdag heerlijk en vermakelijk, maar ’s avonds is het dan toch echt tijd voor een wat rustigere activiteit. Zorg dan ook dat deze activiteit zittend, eventueel na het avondeten wordt gedaan. 


Het spel gaat als volgt

De kinderen kiezen samen een boek. Het leukste is een versjesboek met korte verhalen, maar een prentenboek kan ook! Aan jou de taak om de kinderen te voorzien van papier en kleurgerei.
Vervolgens is het tijd om het boek rustig voor te lezen. De kinderen mogen tijdens het voorlezen van het verhaal een tekening maken over het verhaal. Dit betekent dat zij tijdens het voorlezen aan het tekenen zijn. 

Probeer af en toe even te pauzeren met voorlezen en de kinderen te vragen naar hun tekeningen. Laat ze vertellen wat ze hebben gemaakt, waarom ze dat hebben gemaakt en hoe ze hun tekening zouden noemen.
getekende poppetjes om een verhaal spelletje mee te spelen

Hoe denk jij dat het verder gaat? 

Een kleine verandering van het plan: Laat de kinderen de tekening even afronden en dan een nieuw leeg blaadje bovenop de tekening leggen. De vraag die je hierbij stelt is: ‘Wat denk je dat er verder gaat gebeuren, hoe gaat het verhaal hierna door?’. Deze vraag kan aan het einde van  een versje/ het boek gesteld worden, maar ook ergens in het midden. Geef de kinderen de opdracht om hun antwoord niet te vertellen, maar te tekenen. Als de tekeningen af zijn laat je ze het vervolg, aan de hand van de gemaakte tekening, vertellen. 

 

De blogger

Hallo lieve lezers! Ik ben Ivanka, ik ben 21 jaar jong en studerende aan het vierde jaar van de pabo. Al
vanaf jongs af aan vond ik kinderen geweldig, dus toen ik 12 jaar was stapte ik op een gezin met twee
jongens af om op te passen. Bij dit gezin (inmiddels 3 kinderen) ben ik nooit meer weggegaan. Nu,
ruim 9 jaar later, heb ik het oppassen aangevuld met de opleiding tot leraar basisonderwijs en het
aantal oppasgezinnen uitgebreid. Ik probeer bij het oppassen mijn enthousiasme aan te vullen met
de kennis van mijn opleiding, waardoor ik graag een hele lieve, gezellige en leuke, maar tevens een

duidelijke en leerzame oppas wil zijn.

Ivanka is blogger voor nanny nina! Op deze foto staat ze lekker buiten waar ze ook het liefste de spellen bedenkt waar ze over blogt. Op zoek naar een leuk spel dat echt origineel is? Dan moet je bij Ivanka van Nanny Nina zijn!